Bård Idås konstitueres som sjefredaktør/adm.direktør i NTB

Styret i NTB har onsdag 14. desember 2016 konstituert Bård Idås (47) som sjefredaktør/adm.direktør i NTB.

Bård Idås. Foto: NTB scanpix

Han tiltrer 1. januar 2017 og sitter frem til ny toppleder er på plass etter Pål Bjerketvedt, som begynner i stillingen som generalsekretær i Norges Fotballforbund 1.februar.

Bård Idås har siden 2007 sittet i bedriftens ledergruppe og jobbet tett sammen med sjefredaktør/adm.direktør. Han har de siste ni årene vært øverste leder på områdene HR og organisasjon, fra 1. januar 2016 som HR-direktør. Han har redaksjonell bakgrunn som journalist i NTB og i andre medier gjennom mange år.

Pål Bjerketvedt fratrer sin stilling fra 1. januar, mens ansettelsesforholdet opphører 1.februar. Han vil gå over i en mer fristilt rolle i januar og være til disposisjon ved behov.

Stillingen som ny toppleder i NTB-gruppen lyses ut torsdag 15. desember med søknadsfrist 15. januar.

Jon Espen Lohne,
Styreleder NTB
Tlf 415 65 554

Bård Idås
Tlf 950 44 483

Kort om Bård Idås:

Har fra 1.1.16 vært HR-direktør i NTB med ansvar for å utvikle og gjennomføre alle HRpolicier og -aktiviteter i NTB og datterselskaper. Prosjektansvar i 2016 for NTBs strategiarbeid, omstillingsprogrammet og ny plattform internkommunikasjon.

Kom til NTB i 2000. Først journalist økonomi/politikk, deretter reportasjeleder og korrespondent (Brussel). Administrativ redaktør i 2007 og HR-sjef fra 2011. Sekretær for styret siden 2011.

Startet arbeidslivet som journalist i Gjengangeren som 12-åring (referater fra langrenn og
orientering), og jobbet deretter vekselvis i Vestfold Arbeiderblad og Gjengangeren (fotograf og journalist) fram til 1990. Jobbet i Aftenposten som journalist fra 1991-1999 ved siden av studier.

1993: Norsk journalisthøyskole
1998: Cand philol (hovedfag historie) fra UiO