Bansal og Wien til VM i taekwondo mønster

Nina Bansal og Joachim Wien deltar i verdensmesterskapet i taekwondo mønster som avholdes i Taipei denne uken. Fra før er de to Europamestre og jakter nå på den første norske VM-medaljen
Wien og Bansal deltar i VM i taekwondo mønster denne uken. Foto: NKF

Bansal og Wien er allerede på plass i VM-byen Taipei i Taiwan og gjør seg klar til konkurransen som starter torsdag. Verdensmesterskapet er tidenes største med over 1200 deltakere fra 59 ulike nasjoner. Økningen i antall deltakere skyldes at taekwondo mønster har blitt en populær konkurranseform internasjonalt. Det hele går ut på at utøvere konkurrerer mot hverandre ved å enkeltvis, parvis eller i gruppe fremføre et innøvd program med taekwondoteknikker. Konkurransen er oppdelt i beltegrader, alder og kjønn. Den som oppnår høyest poengsum, vinner.

Nina Bansal fra Tveita Taekwondo klubb skal delta i klassen kvinner senior, mens Joackim Wien fra Elvebyen Taekwondo klubb i Drammen skal delta i klassen herrer senior. Det er ingen tvil om at konkurransen blir hard når verdens beste utøvere møtes på mattene, men sportssjef i Norges Kampsportforbund har likevel tro på nordmennene

- Som et ledd i VM-oppkjøringen har Nina og Joachim deltatt på en rekke store åpne internasjonale konkurranser hvor de har vunnet gull. De skal være i rute til VM og jeg har stor tro på at de skal kunne vinne Norges første VM-medalje, sier Dag Jacobsen.

Han kan fortelle at etter EM i fjor, der Bansal og Wien ble Europamestere, har de to trent hardt og målrettet hver eneste dag med medalje i VM som det store målet. Blant annet har de vært på mange treningssamlinger i utlandet hvor de har trent med de beste.

Nina Bansal har flere jern i ilden enn bare sin egen taekwondokarriere. Ved siden av å ha trent hardt mot årets VM er hun også engasjert som landslagstrener for taekwondo mønster og har arbeidet med å opprette et landslags som har som målsetting å kunne være med å kjempe om medaljer i Europamesterskapet neste år.

Wien og Bansal deltar i VM i taekwondo mønster denne uken. Foto: NKF
Nina Bansal klar for å kjempe for plassering under VM. Foto: NKF