Bank Norwegian lanserer mikrokort

Kortet er på størrelse med et SIM-kort, og passer i medfølgende silikonarmbånd. Bank Norwegian lanserer samtidig Google Pay, Garmin Pay og Fitbit Pay.

Som betalingskort flest i 2020, er Bank Norwegians mikrokort kontaktløst. Det i seg selv er ikke et hinder for å bruke kortet, siden alle terminaler ble pålagt kontaktløshet fra starten av året.

– Ved småkjøp blir man med jevne mellomrom bedt om å taste PIN, men ved kjøp over 500 kroner vil det alltid bli avkrevd PIN-kode. Sammen med mikrokortet, følger det med et silikonarmbånd som kortet legges i, sier leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Bank Norwegian, Kai-Morten Terning til Dinero.no.

Mikrokortet er tilgjengelig fra 2. juli, og ønsker man alternativer til silikonarmbåndet, opplyser Terning om at man kan få kjøpt alternativer på EVRY Card Services’ side evrywear.no. Bank Norwegians mikrokort er gitt ut i samarbeid med EVRY, som er Norges største leverandør av plastkort og tilhørende tjenester.

Du kan skaffe mikrokortet ved å søke på Bank Norwegians kredittkort, og deretter bestille mikrokortet.

Vanntett betalingsalternativ

– Ja, mikrokortet tåler vann, svarer Terning på spørsmålet om kortet er vanntett.

– Det kan eksempelvis være praktisk å bruke på stranden eller i andre sammenhenger hvor det er fint å la lommeboken eller plastikkortet ligge hjemme, legger han til.

Vanlige debet- og kredittkort kan bli ødelagte dersom de er i kontakt med vann. Og selv om stadig flere telefoner kan skilte med å være både vannavstøtende og vanntette, er det å pendle mellom strand, hav og iskiosken med telefonen på slep ikke alltid det mest bekvemme.

– Utviklingen rundt betalingsformidling har i løpet av de siste årene skjedd i stor fart. I tillegg til lansering av ulike Wallets, tror vi det kontaktløse mikrokortet bidrar til å gjøre Norwegian-kortet mer relevant og tilgjengelig for kunder flest. Det å kunne ha med seg betalingsmuligheten i et armbånd, en klokke eller telefon, kan i mange tilfeller være svært praktisk, sier Terning.

Han legger til at rundt 45 prosent av bankens kredittkorttransaksjoner i dag er kontaktløse. Bank Norwegians mikrokort innehar dessuten de samme fordelene som du har med et vanlig plastkort.

– Mikrokortet er gebyrfritt å bestille, og man tjener CashPoints på akkurat samme måte som om man skulle benyttet det ordinære Norwegian-kortet. Utover det, har man akkurat de samme fordelene og rettighetene som ved bruk av kredittkortet.

Lanserer Google Pay, Fitbit Pay og Garmin Pay

Samtidig som Bank Norwegian lanserer mikrokort, føyer de seg også i rekken av banker som tilbyr alternative betalingsløsninger. Google Pay, Fitbit Pay og Garmin Pay vil fra og med 2. juli være tilgjengelig for bankens kunder.

Google Pay kan brukes med utvalgte Android-gadgets som smarttelefoner og Googles «Wear OS», hvorpå henholdsvis Fitbit Pay og Garmin Pay funker på utvalgte Fitbit- og Garmin-smartklokker.

– Sammen med lanseringen av det kontaktløse mikrokortet, lanserer vi også Google Pay, Fitbit Pay og Garmin Pay. Mikrokortet kan være et fint alternativ til kunder som ikke har klokke eller mobiltelefon fra tilbyderne vi i første omgang lanserer sammen med.

Apple Pay uteblir tilsynelatende fra tilbyderlista.

Per 31. desember 2019 hadde Bank Norwegian totalt 1,256 millioner kortkunder i Norden. 589 000 av disse er i Norge, 408 000 i Sverige, 99 000 i Danmark og 160 000 i Finland.