Bane NOR vedlikeholder Jærbanen 10.-13. august
Med totalt fem millioner passasjerer i 2019 er Jærbanen det nest største togmarkedet i Norge. Bare Oslo-området har flere reisende med lokaltog.
– Vi gleder oss over at stadig flere tar toget. Utfordringen er at vi har få muligheter til å vedlikeholde anleggene mellom passerende tog. Derfor må vi sette den ordinære trafikken på pause noen dager for å gjøre unna nødvendig arbeid, sier banesjef Tallak Langmyr i Bane NOR.
Jærbanen blir stengt for trafikk mellom Egersund og Nærbø i 5,5 timer daglig fra mandag 10. til og med torsdag 13. august. Det siste toget som går før arbeidsperioden, har ankomst klokka 12.06 til Egersund. Strekningen åpner igjen klokka 17.30.
Buss for lokal- og regiontog
Go-Ahead setter opp busser mellom Nærbø og Egersund for de berørte lokaltogene. Togene kjører i ordinær rute på strekningen Stavanger–Nærbø.
– Vær oppmerksom på at bussene fra Egersund mot Nærbø kjører tidligere enn togets ordinære avgangstid. Reiseplanleggere og salgssystem er oppdatert med riktige tider for buss og tog, sier salgs- og markedsansvarlig Dag Brekkan i Go-Ahead Norge.
Arbeidsperioden berører fire regiontog. Det blir buss for tog for disse, og bussene har tidligere avgang. Detaljer om din reise finnes hos Go-Ahead og reiseplanleggeren entur.no.
https://www.go-aheadnordic.no/
– Vi ønsker at flere skal reise miljøvennlig og velge tog fremfor bil. Da må vi som togoperatør akseptere at deler av banen stenges i perioder slik at Bane NOR får gjort jobben med å gjøre Jærbanen enda mer stabil. Vi håper og tror at kundene også setter pris på det, sier Brekkan.
Spor, signal og strøm
På Bane NORs arbeidsplan står blant annet:
- Skifte av drivmaskiner i sporveksler
- Skifte av smådeler i sporet
- Utskifting av masse under sporet
- Skogrydding langs banen
- Rensking av grøfter og stikkrenner for å sikre mot flom (finansiert med koronamidler)
- Rutinekontroller av signalanlegg og strømforsyning
Rundt 40 fagfolk fra entreprenørene Spordrift og Bane Fjell skal arbeide på strekningen.
Denne arbeidsperioden er den tredje av fire på Jærbanen i år. Strekningen Egersund–Nærbø ble også vedlikeholdt i vinterferien. Mellom Nærbø og Sandnes var det stengt for arbeid en uke i juni, og en tilsvarende uke er planlagt i høstferien (uke 41).
– Vi har valgt å dele strekningen Egersund–Sandnes i to for å at kundene skal få minst mulig ulempe. Slik kan vi samle mannskapene og få gjort unna mye arbeid de dagene vi har tilgang på sporet. Resultatet av arbeidet er en tryggere og mer komfortabel togreise, sier banesjef Tallak Langmyr.
Selv om den vanlige togtrafikken er innstilt, kan det komme arbeidstog på sporet når som helst. Bane NOR minner om at det er farlig og forbudt å krysse jernbanen utenom planoverganger.
Nøkkelord
Kontakter
Alternativ transport: Go-Aheads pressevakt, tlf. 474 87 738
Arbeid på banen: Ingunn Halvorsen, Bane NOR, tlf. 970 89 209, ingunn.halvorsen@banenor.no
Bilder
Lenker
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom