Bane NOR

Bane NOR skiller ut drift og vedlikehold av jernbanen i eget selskap

Del

Bane NOR oppretter et eget aksjeselskap for drift og vedlikehold av jernbanen. I overkant av 1 000 av Bane NORs 4 500 medarbeidere overføres til det nye selskapet. Dette er en del av jernbanereformen og et steg på veien til konkurranseutsetting av drift og vedlikehold.

Bytte av sviller på Rørosbanen. Foto Øystein Grue / Bane NOR
Bytte av sviller på Rørosbanen. Foto Øystein Grue / Bane NOR

Det nye aksjeselskapet vil i første omgang inngå kontrakter med Bane NOR om drift og vedlikehold av de ulike jernbanestrekningene i Norge. I neste fase blir det konkurranseutsetting av drift og vedlikehold gjennom utlysninger av kontrakter på de ulike banestrekningene.

– Med etablering av det nye selskapet får vi et tydelig skille i rollene, der Bane NOR blir bestiller av tjenester og det nye selskapet blir utfører av drift og vedlikehold på jernbanen, sier styreleder i Bane NOR, Siri Hatlen.

– Opprettelse av selskapet legger til rette for at pågående effektiviseringsarbeid videreføres samtidig som arbeidet med å bedre datakvaliteten på tilstanden av jernbanen fortsetter. Frem til konkurranseutsettingen starter vil Bane NOR utvikle gode systemer og rutiner for kjøp av tjenester innen drift og vedlikehold, sier Siri Hatlen.

Bedre konkurransegrunnlag

Løsningen gir forutsigbarhet for medarbeiderne gjennom at kompetansemiljøet holdes samlet.

– En god og nøyaktig beskrivelse av tilstanden på jernbaneinfrastrukturen er en forutsetning for å utarbeide gode konkurransegrunnlag og riktige kontraktsmodeller. Erfaringene fra etablering av et kunde- og leverandørforhold internt i konsernet vil gi bedre grunnlag for gjennomføring av konkurranseutsettingen, sier konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund.

Beholder rettigheter

Selskapet vil settes i drift våren 2019 og blir et heleid aksjeselskap av Bane NOR.

– I overkant av 1 000 medarbeidere i Bane NOR overføres til det nye selskapet. Alle medarbeidere som virksomhetsoverføres til det nye selskapet, overføres med de kollektive rettighetene og avtalene de har i dag, sier Frimannslund.

Veien videre

Konkurranseutsettingen av drift og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen er planlagt gjennomført gjennom utlysning av et antall kontrakter på de ulike jernbanestrekningene. 

Etter styrebehandling den 19. desember vil Bane NOR offentliggjøre tidsplan for gjennomføring av konkurranseutsettingen, inkludert informasjon om når de ulike kontraktene blir utlyst samt informasjon om prekvalifiseringsprosessen.

Nøkkelord

Kontakter

Thor Erik Skarpen
Pressesjef
916 55 144

Bilder

Bytte av sviller på Rørosbanen. Foto Øystein Grue / Bane NOR
Bytte av sviller på Rørosbanen. Foto Øystein Grue / Bane NOR
Last ned bilde
Styreleder i Bane NOR SF Siri Hatlen. Foto: Hilde Lillejord / Bane NOR
Styreleder i Bane NOR SF Siri Hatlen. Foto: Hilde Lillejord / Bane NOR
Last ned bilde
Konsernsjef i Bane NOR Gorm Frimannslund. Foto: Thor Erik Skarpen / Bane NOR
Konsernsjef i Bane NOR Gorm Frimannslund. Foto: Thor Erik Skarpen / Bane NOR
Last ned bilde

Om Bane NOR

Bane NOR
Bane NOR
Biskop Gunnerus' gate 14
0185 Oslo

05280http://www.banenor.no

Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.

Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.

Bane NOR har om lag 4.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Følg saker fra Bane NOR

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Bane NOR

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom