Bane NOR med intern rapport om Filipstad-ulykken: – Varsle oss dersom noen tar seg inn på sperrede jernbaneområder
– Det var en forferdelig ulykke og den preger oss sterkt. Bane NOR skal forebygge ulykker på alle slike jernbaneområder. Vi var klar over at taggere fra profesjonelle miljøer hadde vært inne på området, men vi visste ikke at også vanlig skoleungdom tok seg inn der. Det har vi fått informasjon om først etter ulykken. Vi ber om at folk passer på og varsler oss, sier Vibeke Aarnes, konserndirektør for Infrastruktur i Bane NOR.
Forebygge mer
Områdesikringen på Filipstad og tilsvarende steder er laget for at ingen skal ta seg uforvarende inn på området.
– De som ønsker det, klarer uansett å ta seg inn. Det er det dessverre ikke mulig å sikre seg mot, men vi kan likevel gjøre mer for å forebygge, sier Vibeke Aarnes.
Taggere klipper jevnlig opp gjerdene og det har vært tilfeller der de har kommet i full lokføreruniform for å komme inn på området. Vi har ikke hatt god nok systematikk i å fange opp økende risiko over tid. Det har vært gradvis økende farlig ferdsel over en lengre tidsperiode, men vi vurderte ikke forsterkning av områdesikringen.
Rapporten
Formålet med Bane NORs rapport er intern læring. Slike undersøkelser gjøres rutinemessig etter hendelser og ulykker som del av et kontinuerlig sikkerhetsarbeid.
– Rapporten vår har ikke alle svar, men vi mener det er viktig å dele den. Politiet etterforsker fortsatt ulykken og det er de som kartlegger hendelsesforløpet. I tillegg gransker Statens Havarikommisjon ulykkeshendelsen, sier Aarnes.
Var på taket av toget
Søndag 24. februar tok tre ungdommer seg inn på jernbaneområdet Filipstad fra fritidsklubb-tomten. De klatret enten over gjerdet eller gikk gjennom langs tunnelveggen ved enden av tomten.
De gikk inn i tunnelen der det sto to parkerte tog. Tunnelen er i bruk og det er høyspent strøm i kontaktledningen over sporene.
Etter å ha klatret opp på taket av det ene toget kommer en av ungdommene for nær kontaktledningen. Det fører til en eksplosjon og de to andre blir kastet ned på bakken.
Like etterpå kommer en av dem ut og ber en forbipasserende om å ringe etter hjelp. Gutten går inn i tunnelen igjen, og like etterpå skjer en ny kortslutning. Det er uvisst for Bane NOR hvem som da kom i kontakt med ledningen.
Kontaktledningen har spenning på 15.000 volt og strømgjennomgang vil føre til svært alvorlige personskader. Avhengig av plasseringen til personene seg imellom og nærheten til strømgjennomgangen kan en slik ulykke føre til dødelige skader, slik det har gjort i denne tragiske ulykken.
Togsettet og gjerder
Togene som sto parkert i tunnelen var skiltet «høyspenning livsfare», blant annet rett ved de fastmonterte stigene som hadde klatrevern.
Filipstad-området er inngjerdet og med mange advarsel-skilt, men 30 meter av gjerdet, mot tomten til fritidsklubben, var ikke i henhold til Bane NORs tekniske regelverk. Denne delen av gjerdet var ikke skiltet «adgang forbudt» og hadde lavere høyde. Bane NORs egne kontroller og utbedringer av gjerder har foregått rutinemessig og kontinuerlig, men har ikke vært så systematisk og dokumentert som ønsket. Det er ellers ikke avdekket andre avvik fra interne regelverk eller forskrifter.
Det har vært gjentagende klipping av gjerder og ferdsel med tagging inne på området. Det har ikke vært nok systematikk på forsterkning av områdesikringen etter slike ødeleggelser.
Tiltak
Rapporten anbefaler 11 tiltak relatert til ulykken. De mest sentrale:
- Bevisstgjøring: Tettere dialog med utsatte naboer
- Enklere rutiner for reparasjon av gjerder mm.
- Forbedre kvaliteten på inspeksjoner, få friskt blikk på vante områder
- Gjennomgang av andre togparkeringsområder i Norge
- Vurdere klippesikre, klatrevanskelige gjerder i særlig utsatte områder
- Se på hvordan bedre oppdage og varsle om ulovlig ferdsel
Dersom noen ser at noen tar seg inn på sperrede jernbaneområder er det viktig at Bane NOR varsles.
www.banenor.no/Kundesenter/varsling-om-kritikkverdige-forhold/
Nøkkelord
Kontakter
Thor Erik Skarpen
Pressesjef
Tlf. 916 55 144
skat@banenor.no
Bilder
Lenker
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom