Bane NOR legger til rette for bedre kundeinformasjon
-Gjennom at vi nå får tatt i bruk KARI som hovedkilde for informasjon vil de reisende få mye bedre kundeinformasjonen. Et moderne, automatisert system vil gi en merkbar forbedring. I tillegg til at vi får gitt mer og bedre informasjon, blir det slutt på at folk får ulik informasjon i ulike kanaler. Dette er noe vi vet at de reisende bryr seg om, og endringen som nå kommer er utelukkende positiv for alle som tar toget, sier Bjørn Kristiansen, direktør for Kunde- og trafikkdivisjonen i Bane NOR.
Bane NOR og togselskapene har tidligere fått kritikk for at de reisende har fått ulik informasjon i ulike kanaler og har jobbet intensivt med å forbedre dette. Innføringen av KARI på Nationaltheatret og Oslo S i starten av januar markerte starten på en ny informasjonshverdag. Nå er alle tilgrensende systemer hos togselskapene og i Bane NOR klare for å motta informasjon kun fra KARI, og det gamle systemet blir derfor skrudd av onsdag formiddag.
KARI gir mer informasjon
Det nye kundeinformasjonssystemet gir muligheter for å gi mer informasjon enn de gamle systemene la til rette for. Blant annet får de reisende nå informasjon både på norsk og engelsk, og det legges inn mer informasjon enn tidligere i tekstene på skjermene. I tillegg blir det nå mulig for togselskapene å sende informasjon direkte ut på skjermene og monitorene på stasjonene, noe som tidligere har foregått via manuelle prosesser. Høyttalermeldingene man kan høre på stasjonen har også bedre lydkvalitet enn de tidligere manuelle meldingene.
-De siste ukene har vi forberedt oss godt slik at vi er trygge på at de reisende nå får enda bedre informasjon enn de har fått tidligere. Utseendemessig er forskjellene ganske små, men gevinsten er at vi sikrer lik, mer informasjon og informasjon i bedre kvalitet i alle kanaler. I løpet av våren skal også designet på Bane NORs egne informasjonsflater fornyes og forbedres, sier Victor Hansen, direktør for Kunde- og trafikkinformasjon i Bane NOR.
Bedre hverdag også for de ansatte
I tillegg til at dette er en forbedring for de reisende, blir det også enklere for de som jobber på kunde- og trafikkinformasjon. Nå slipper de å dobbeltføre informasjon i to ulike systemer, noe som ved avvik har vært en krevende operasjon.
-All ære til de som har gjort den jobben i overgangen mellom gammelt og nytt system. Vi vet at dette har vært utfordrende og vil berømme innsatsen. At vi nå får et moderne og automatisert system for kundeinformasjon vil føre til en merkbar forbedring og forenkling for både reisende og ansatte. Vi er stolte av at vi nå kan tilby et enda bedre produkt, men vi hviler ikke på laurbærene selv om fundamentet nå er på plass. Vi har fullt fokus på videre utvikling slik at vi i fremtiden kan levere enda bedre kundeinformasjon, avslutter Hansen.
Nøkkelord
Kontakter
Victor Hansen, direktør for Kunde og trafikkinformasjon i Bane NOR. Tlf: 482 04 167.
Bilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom