BAMA inviterer til norsk-dugnad

Solbrent og slankere strømpeløk, mindre plommer og poteter, gulrøtter i alle fasonger.

Den varme og tørre sommeren har skapt krevende forhold for lagringsgrønnsakene. Ikke bare blir avlingen vesentlig mindre for løk, gulrot og potet, men mye av det som høstes kommer til å være snålere å se på. BAMA, i samarbeid med kunder og produsenter, jobber nå med å justere frukt- og grønnsaks-spesifikasjonene.

– Grønnsakenes utseende og størrelse varierer normalt fra år til år, så vi er vant til å tilpasse kravene til størrelse og utseende jevnlig sammen med verdikjeden, sier kommunikasjonsdirektør i BAMA Pia Gulbrandsen, og fortsetter:

– En del av årets grønnsaker er likevel helt utenom det vanlige, og krever dugnadsinnsats, også fra forbrukerne, for at de skal få bein å gå på.

BAMA vil aktivt bidra til å selge så mye av sesongens norske frukt og grønnsaker som mulig.

– Vi oppfordrer folk til å lempe på kravene til utseende, og sammen slå et slag for norske grønnsaker som i år altså vinner pris for personlighet, fremfor skjønnhet, men som er minst like gode som vi er vant til.

Det blir mindre avlinger, og BAMA kommer til å gå tom for norske lagringsgrønnsaker tidligere på våren enn vanlig.

– Det får vi ikke gjort så mye med. Men det vi kan gjøre noe med, er at vi sørger for at den norskproduserte maten faktisk blir solgt og spist, og bidrar til at bøndene kan fortsette produksjon av grønnsaker med både personlighet og skjønnhet i fremtiden. Vi skal gjøre det vi kan for å hjelpe produsentene, for vi er avhengig av å ha dem både neste år og i fremtiden.

Om BAMA

Nedre Kalbakkvei 40