Baltic Wushu Open 2015 i Riga

To norske utøvere deltar i Europas største åpne mesterskap i kampsporten wushu.

Milos Joksimovic fotograf Raimon Bjørndalen

De norske landslagsutøverene i wushu, Milos Joksimovic og Alex Vu fra Oslo Wushuklubb, deltar denne uken i det åpne baltiske mesterskapet som er Europas største åpne mesterskap i kinesisk kampkunst.

Landslagsutøverne reiser til den latviske hovedstaden Riga med flotte resultater å vise til i år og har alle muligheter til å hevde seg også i dette mesterskapet. Under Baltic Open i 2013 som ble arrangert i Tallinn tok begge med gull hjem og trener Kim Gibson har forhåpninger også i år

- Jeg håper de kan gjenta bragden også i år. Dette er et stevne som er svært viktig i oppkjøringen inn mot EM i Bulgaria neste år.

Alex Vu og Milos Joksimovic deltok begge i det tradisjonelle europamesterskapet tidligere i år og endte opp med flere sterke topp 10-plasseringer. Under Norges Kampsportforbunds treningsleir i Kina denne sommeren deltok de også i Beijing International Wushu Competition hvor det ble flere sterke medaljer og prestasjoner på begge to.

Om wushu

Wushu kan spores helt tilbake til 3000 f.Kr., og er Kinas nasjonalsport. Innen wushu finnes to hovedretninger; den klassiske som inneholder rundt 500 ulike stilarter, og den moderne som er tilpasset som konkurranseidrett.

Kampsporten er anerkjent av IOC som olympisk idrett, men står ennå ikke på OL-programmet. Under OL i Beijing 2008 inngikk wushu i det offisielle kulturprogrammet. Som konkurranseidrett er wushu i dag inndelt i to hovedgrener; taolu (mønster) og sanshou (kamp).

Sanshou: Fullkontaktkamp hvor to utøvere konkurrerer mot hverandre med slag, spark, grep og nedlegginger. Det finnes 11 vektklasser for herrer, og tre for kvinner. Kampen består av tre runder á to minutter på en matte/plattform som er 8 x 8 meter. Utøveren som vinner to runder, vinner kampen. Utøverne tildeles 3, 2, eller 1 poeng ut fra hvor avanserte teknikkene deres er.

Taolu: Oppvisningsidrett hvor utøveren viser wushu-teknikker med akrobatiske momenter, med og uten våpen, på en matte som er 14 x 8 meter. Utøveren får poeng etter vanskelighetsgrad, rytme og koreografi. Annethvert år arrangeres det EM og VM i taolu.

Norges Kampsportforbund (NKF) er det niende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo er de fremste konkurranseidrettene.