Bakst som er godt for magen

10.1.2017 08:10 | Cappelen Damm AS

Julia Edin har slitt med mageproblemer siden hun var barn. Oppblåst mage, forstoppelse, diaré og smerter har vært en del av hennes hverdag. Nå er hun aktuell med Magevennlig bakst, hennes andre kokebok med glutenfrie, melkefrie lavFODMAP-vennlige oppskrifter.

Julia Døhlen Edin er aktuell med Magevennlig bakst. Foto: Espen Edin Døhlen

I boken Magevennlig bakst gir Julia Døhlen Edin oppskrifter på bakst for de med sensitiv mage, irritabel tarm og matintoleranse. Boken innholder 70 oppskrifter på vellykket glutenfri, melkefri og lav FODMAP-bakst, som gir ro i magen.

Med boken ønsker hun å vise at man enkelt kan lage den lekreste baksten både glutenfrie, laktosefrie og lettfordøyelige slik at ”alle” kan samles rundt den samme kaken, brødet eller måltidet og spise sammen.

– I vår kultur har det inntil nylig vært tabubelagt å snakke om mage- og tarmproblemer, skriver Edin. Et mål med boken er at allergivennlig kost ikke skal være hemmende, noe det ofte kan bli i sosiale sammenhenger. Hvorfor skal en kake stemples som «kun for allergikere» når den er så god at den får tennene til å løpe i vann hos hvem som helst?

Bakevarene er uten laktose, tungtfordøyelige karbohydrater og gluten. Boka gir også god kunnskap om irritabel tarm og matintoleranse, og kunnskap om de ulike melsortene som alle tåler. I tillegg er den anbefalt av Norsk Cøliakiforening.

Les mer om hvordan lavFODMAP hjalp Julia på Forlagsliv.no: Tarmen min og meg

Les også om Julias engasjement for fremstillingen av matintoleranse i media: Kan 2017 bli året der vi slutter å hånliggjøre matvareallergier og -intoleranser?

Julia Døhlen Edin (f. 1983) er matblogger, kulturjournalist og designer. Hun har irritabel tarm og Crohns sykdom og har sammen med sin mann, kokk og fotograf Espen Edin Døhlen, utviklet en mengde oppskrifter som både er velsmakende og magevennlige. Hun driver nettstedet og bloggen www.magevennligmat.no. Boken LavFODMAP - magevennlig mat utkom i 2015.

Kontakt forlaget:
Johanne Jomisko de Figueiredo