Bærekraftige bedrifter i Follo vinner pris

Bedriftene Dermatolog.no og Adigo vinner prisen for Årets gründer og Årets innovasjon med ny medisinsk teknologi og et prosjekt som bidrar til effektivisering av landbruket.
Vinnerne av Serum Gründer, Mohammad Rizvi og Kim Ulvin i Dermatolog.no, er nederst til høyre i bildet. De konkurrerte mot bedriftene Abcshelter, Technicum og Tooler. Foto: Serum

Anita Krohn Traaseth åpnet årets Serum konferanse på Ås på onsdag. Samlingen er en årlig møteplass for gründere, næringsliv, forskere og innovatører, studenter og investorer, og målet er å løfte frem nye bedrifter i Østfold og Follo.

100.000 kroner til vinnerbedriftene

Innovasjon Norge delte ut to priser på tilsammen 100.000 kroner til Årets gründer og Årets innovasjon.

Vinneren av Årets gründer har kombinert teknologi med medisinsk kompetanse, og utviklet en mobilløsning som gjør det mulig for pasienter å få vurdert hudsykdommer av medisinsk personell ved bruk av en mobilapp.

-Dermatolog.no løser en stor internasjonal utfordring. Produktet vil spare kunder for tid, samfunnet for store summer, og løsningen kan bidra til å redde liv, sier Erlend Ystrøm Haartveit i Innovasjon Norge om vinneren av Årets Gründer.

Innovativt landbruk

For første gang delte Innovasjon Norge også ut prisen til Årets innovasjon for å hedre bedrifter som tør å gå nye veier. Førsteplassen gikk til Adigo fra Ski for prosjektet Asteriks – et bærekraftig ugressmiddel. Teknologien gjør det mulig å sprøyte ugressmiddel bare på ugresset – ikke nytteplanten eller bakken. Ved hjelp av maskinsyn og avansert dyseteknologi skytes sprøytemiddel presist direkte på ugressbladene – uten å treffe nytteplanten.

-Dette produktet kan effektivisere landbruket i inn- og utland. Juryen valgte det selskapet som i størst grad presenterer en løsning som kan endre en bransje, med vesentlige besparelser både økonomisk og miljømessig, forklarer Haartveit.

-Flere gode gründere

Vinneren av Årets Gründer var i godt selskap med de øvrige finalistene, nemlig Abcshelter fra Sarpsborg, Technicum og Tooler fra Oppegård. I kategorien Årets Innovasjon konkurrerte Adigo mot eSmart Systems fra Halden. Det ble også utdelt priser til Årets Serum Student og Årets Serum Bærekraft.

-Vi trenger flere gode gründere som kan finne løsninger på noen av de mange samfunnsproblemene vi og resten av verden står ovenfor. Arrangementet i dag viser et utvalg av de mange gode eksemplene på spennende innovasjon og utvikling i Follo og Østfold, sier Silje K. Jansen, prosjektleder for Serum.

Vær oppmerksom på sperrefristen klokken 17:00 onsdag 15. november.

Kontakt:

Erlend Ystrøm Haartveit, tlf 480 76 409, erlend.ystrom.haartveit@innovasjonnorge.no
Karin Ammerud Sørensen, tlf 970 55 028, karin.ammerud.sorensen@innovasjonnorge.no

Mohammad Rizvi og Kim Ulvin i Dermatolog.no Foto: Innovasjon Norge
Anders Brevik i Adigo. Foto: Innovasjon Norge
I kategorien Årets innovasjon konkurrerte vinnerbedriften Adigo (t.h.) mot eSmart Systems (t.v.). Foto: Serum

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge