Bærekraftig energi til fremtidens generasjoner

"Generasjonen etter oss – Electric City" er tema for Agder Energi-konferansen i mai. Konferansen arrangeres i samarbeid med Kristiansand kommune og Næringsforeningen i Kristiansandsregionen.
Fra venstre Harald Furre (ordfører i Kristiansand) , Anita Dietrichson (adm. dir. Næringsforeningen i Kristiansandsregionen) og Tom Nysted (konsernsjef i Agder Energi) var nylig samlet til pressemøte for å lansere neste års Agder Energi-konferanse. Konferansen med tittel "Generasjonen etter oss - Electric City" arrangeres 8.-9. mai 2019 som et samarbeid mellom disse partene.

–  Stadig flere flytter til byer. Det er en av de store makrotrendene både globalt og i Norge som vil få stor betydning, ikke bare for vår bransje, men for hele samfunnet, sier konsernsjef Tom Nysted i Agder Energi.

Han peker på at ifølge en FN-rapport vil to av tre mennesker bo i byer i 2050.

- Det vil føre til store endringer i hvordan vi bor, lever og jobber. Uten bærekraftige løsninger vil befolkningsveksten radikalt forsterke presset på ressursene, øke karbonavtrykket og gjøre lokal forurensing til en enda større utfordring i storbyene, sier Nysted.

Hel-elektrisk samfunn

Electric Region Agder består av ulike prosjekter som har som mål å gjøre Agder til Norges første hel-elektriske region. Initiativtakerne er fylkeskommunene, Kristiansand og Arendal kommune, næringsforeningene i Kristiansand og Arendal og over femti andre aktører.

Agder Energi har blant annet startet et betydelig innovasjonsprosjekt for å utforske hvilke forretningsmodeller og muligheter som kan oppstå når stadig flere områder av samfunnet elektrifiseres.

Med fremtidens byer som tema for konferansen, var det naturlig for Agder Energi å invitere Kristiansand kommune og Næringsforeningen i Kristiansandsregionen med som vertskap for konferansen.

– Et av de aller viktigste spørsmålene er hvordan vi forsyner fremtidens byer med ren og bærekraftig energi. Jeg er veldig glad for at Kristiansand kommune og Agder-regionen har tatt tak i denne viktige problemstillingen gjennom Electric Region Agder. Konferansen vil få et betydelig løft ved at vi har med Kristiansand kommune og Næringsforeningen i Kristiansandsregionen som medarrangører, sier Nysted.

Fra ord til handling

Ordfører Harald Furre i Kristiansand sier at målet med konferansen er å inspirere flere til å gjøre mer, gjennom å vise gode eksempler på grønne, fremtidsrettede løsninger.

– Kristiansand er en skapende by med ambisjoner. Vi tenker langsiktig og tar klimautfordringene på alvor. I det ligger et ansvar for å finne nye løsninger i dag, så generasjonene etter oss får de samme mulighetene som vi har. Agder Energi er en av de lokale virksomhetene som virkelig går fra ord til handling i miljøspørsmålet, og vi ser frem mot å ønske velkommen til Agder Energi-konferansen i 2019, sier Furre.

Løse fremtidens utfordringer

Anita Dietrichson, administrerende direktør i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen, sier konferansen er viktig for å løse utfordringene vi står overfor.

–     Skal vi lykkes med å gjøre Agder til Norges første hel-elektriske region må både politikk og næringsliv jobbe sammen. Vi ser på konferansen som en ypperlig arena for våre medlemmer og næringslivet forøvrig til å knytte viktige kontakter, lære, bli inspirert og ikke minst vise hvordan vi sammen jobber for å løse fremtidens utfordringer, sier hun.

Agder Energi-konferansen arrangeres 8. og 9. mai på Kilden Teater og Konserthus i Kristiansand. Mer informasjon på www.agderenergikonferansen.no

Fra venstre Tom Nysted (konsernsjef i Agder Energi), Anita Dietrichson (adm. dir. Næringsforeningen i Kristiansandsregionen) og Harald Furre (ordfører i Kristiansand) var nylig samlet til pressemøte for å lansere neste års Agder Energi-konferanse. Konferansen med tittel "Generasjonen etter oss - Electric City" arrangeres 8.-9. mai 2019 som et samarbeid mellom disse partene.

Agder Energi leverer ren energi for at samfunnet skal fungere, nå og for fremtiden.. Konsernets virksomhet omfatter produksjon, distribusjon og salg av fornybar energi, samt energitilknyttede tjenester. Vår visjon er å være et ledende norsk konsern innen fornybar energi.

Følg pressemeldinger fra Agder Energi

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Agder Energi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Agder Energi