Bache-Gabrielsen Norge

Bache-Gabrielsen kåret til årets beste brennevinsprodusent

26.1.2017 07:00 | Bache-Gabrielsen Norge

I januar hvert år deler La Revue du Vin de France, et av Europas viktigste magasiner for vin og brennevin, ut priser til produsenter og personligheter som har utmerket seg på en eksepsjonell måte i året som gikk. En nyskapning av året var en egen kategori for brennevin. Dette kan jo i utgangspunktet ses på som en helt umulig oppgave for juryen, med tusenvis av velrenommerte og uhyre dyktige produsenter i den franske brennevinsbransjen, å velge blant. Men man fant en kandidat som gikk utenpå alle andre, og til alt overmål ble det «norsk» seier: Juryen gikk enstemmig inn for cognacfirmaet Bache-Gabrielsen.

Alexandre Vingtier - Hervé Bache-Gabrielsen - Cyrille Mald - Trophées du Vin RVF. Alexandre Vingtier og Cyrille Mald er brennevinsspesialistene i La Revue du Vin de France. Alexandre er fransk brennevinsekspert, konsulent, forfatter, dommer i mange internasjonale brennevins- og cocktailskonkurranser og Cyrille Mald er brennevinsekspert og brennevinsskribent samt ambassadør for Skotsk Maltwhisky i Frankrike.

I juryens begrunnelse heter det at «Maison Bache-Gabrielsen med sin kombinasjon av talent og dristighet har klart å bringe et friskt pust til den enestående og tradisjonelle Cognac-regionen». De trakk spesielt fram en ny cognac kalt «American Oak», som er den første cognacen noensinne til å bli lagret og modnet i amerikanske eikefat, og fortsetter: Huset utviser en sjelden frisk åpenhet for nye ideer, og utvikler stadig cognacer med sterk identitet og karakter.

I sin takketale i Paris uttalte Hervé Bache-Gabrielsen «Det er et stort privilegium å være den første som mottar denne svært høythengende utmerkelsen «SPIRIT OF THE YEAR». Prisen er også en hyllest til min norske oldefar Thomas Bache-Gabrielsen som i 1905 i en alder av 21 år forlot hjemlandet sitt for å bosette seg i Cognac».

Mye av suksessen må tilskrives den eminente kjellermesteren Jean-Philippe Bergier som har vært en del av selskapet i mer enn 25 år. I tett samarbeid med vinbønder og destillerier er han på konstant søken etter å perfeksjonere våre produkters kvalitet.

Hervé Bache-Gabrielsen avslutter sin takketale med å si at «det å motta denne prisen er en stor ære som vil inspirere oss til å fortsette å søke etter eksepsjonelle destillater som kan eldes i våre kjellere og komme cognacelskere verden over til gode i generasjoner».

For øvrig skal det nevnes at den tidligere franske statsminister Alain Juppé mottok prisen som årets vinpersonlighet. Juppé er i dag borgermester i Bordeaux, og inntil nylig kjempet han som fransk presidentkandidat.

Det ble en minneverdig kveld på det eksklusive Hotel Bristol i Paris for både Juppé og Bache-Gabrielsen.

Linker:

Bilder

www.larvf.com

www.facebook.com/bachegabrielsen.cognac

www.bache-gabrielsen.com

Anita Aaserød
Mobil 47837628
anita@bache-gabrielsen.no

Bilder

Last ned bilde
Alle 11 vinnere av Trophées du vin RVF 2017. Alain Juppé i midten som årets vinpersonlighet.
Last ned bilde

Om Bache-Gabrielsen Norge

Bache-Gabrielsen Norge
Ryensvingen 3

+47 22 68 71 71http://www.bache-gabrielsen.com

Eventyret starter for over 111 år siden. Sekondløytnant Thomas Bache-Gabrielsen, født i Holmestrand i 1883, forlot hæren som 20 åring, og reiste til Cognac for å skaffe seg utenlandspraksis. Peter Anton Rustad fra Ås i Akershus hadde kommet til

regionen i 1893, og i 1905 kjøpte han firmaet A. Edmond Dupuy, et lite handelshus som var etablert i 1852. Han valgte Thomas Bache-Gabrielsen som sin fremtidige partner. 1906 gjorde Thomas gjorde virkelig franskmann av seg ved å gifte seg med frøken Odette Villard

fra en gård like utenfor Cognac. Forbindelsene til Skandinavia var svært gode, og det var her de fikk sine første stabile markeder. Rustad, som i en periode var norsk konsul i Cognac, døde i en motorsykkelulykke allerede i 1916, og Thomas Bache-Gabrielsen

fortsatte deres virksomhet på egenhånd. Cognachuset Bache-Gabrielsen ledes i dag av Thomas Bache-Gabrielsens oldebarn Hervé Bache-Gabrielsen. I dag er de blant de 10 største cognachusene. Over 50 prosent av produksjonen går til det norske markedet. Bache-Gabrielsen er markedsleder i Norge.

Følg saker fra Bache-Gabrielsen Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bache-Gabrielsen Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.