Avtaler om norsk næringssamarbeid med Vietnam

Undertegning av tre avtaler skal bidra til å styrke norsk næringssamarbeid med Vietnam. Akvakultur og fornybar energi er to viktige satsingsområder der norsk næringsliv kan bidra i Vietnam.
Ole Henæs, Regionleder for  Asia i Innovasjon Norge.

Bak (fra venstre):
Mr. Nguyen Xuan Phuc, Statsminister i Vietnam,  Torbjørn Røe Isaksen, Nærings-og fiskeriminister, Grete Løchen, Norges ambassadør i Vietnam.
Undertegning av tre avtaler skal bidra til å styrke norsk næringssamarbeid med Vietnam. Dr. Vu Tien Loc, Chairman of Vietnam Chamber of Commerce and Industry sammen med Ole Henæs, Regionleder for Asia i Innovasjon Norge. Bak (fra venstre): Mr. Nguyen Xuan Phuc, Statsminister i Vietnam, Torbjørn Røe Isaksen, Nærings-og fiskeriminister, Grete Løchen, Norges ambassadør i Vietnam.

Avtalene ble undertegnet på en næringskonferanse fredag i forbindelse med det offisielle vietnamesiske delegasjonsbesøk til Norge fredag. Med statsminister Nguyễn Xuân Phúci spissen skal de 150 deltakerne i den vietnamesiske delegasjonen se på mulighetene for norsk-vietnamesisk næringssamarbeid

Store muligheter
-Vietnam er en av verdens raskest voksende økonomier, og det er store muligheter for norske næringsinteresser innen grønn og fornybar energi, akvakultur og maritime næringer. Besøket er derfor en god anledning til å synliggjøre hva norsk næringsliv kan tilby overfor både vietnamesiske myndigheter og næringslivsrepresentanter. Jeg håper også at besøket kan føre til fremdrift i frihandelsavtaleforhandlingene mellom EFTA og Vietnam, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Attraktivt
Den vietnamesiske statsministeren Nguyễn Xuân Phúc har satset sterkt på å utvikle landet økonomisk.Den gjennomsnittlige årlige veksten i BNP har de siste 20 årene vært på hele 6,5 prosent. Det har bidratt til å gjøre Vietnam svært attraktivt for investeringer i lokal produksjon i konkurranse med andre asiatiske produksjonsland, blant dem Kina.

Avtaler
Det norske solenergiselskapet Scatec Solar og transportørselskapet Tschudi Logistics undertegnet begge fredag avtaler om næringssamarbeid med Vietnam. I tillegg undertegnet Innovasjon Norge en samarbeidsavtale med Vietnam Chamber of Commerce and Industry (VCCI), en gjensidig avtale som vil bidra til åpne flere dører for norsk næringsliv i Vietnam.

- Vietnam byr på store muligheter innenfornybar energi & miljø, som sol-, vind- og vannkraft. Det samme gjelder maritim virksomhet og akvakultur,sier Harald Nævdal, som leder Innovasjon Norges kontor i Hanoi i Vietnam.

Han minner samtidig om at Vietnam innen akvakultur allerede er en stor aktør i verdensmålestokk:

- Vietnam er faktisk verdens fjerdestørste produsent av sjømat målt i volum og tredjestørste eksportør av sjømat målt i verdi, der bare slått av Kina og Norge. Samtidig ønsker vietnameserne også her ny teknologi og utvikling. Det bør gi muligheter for norsk næringsliv, sier Nævdal.

For nærmere informasjon, kontakt:
Harald Nævdal, leder Innovasjon Norge, Hanoi,
tlf. +47 99210228 / +84903463324,
E-post: Harald.Naevdal@innovasjonnorge.no

Ole Henæs, Regionleder for  Asia i Innovasjon Norge.

Bak (fra venstre):

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge