Avtalen mellom regjeringspartnerne hindrer grønt skifte

6.10.2016 12:24 | Unio

Grønn skattekommisjon og alle tidligere utredninger har mente at økte miljøavgifter skal skiftes i tiltak som gir nye jobber. Med budsjettavtalen mellom regjeringspartiene, Venstre og KrF blir dette vanskelig, da denne slår fast at «Et slikt skifte skal innebære en økning av avgifter på utslipp av CO2 motsvart av en sektorvis reduksjon av andre skatter og avgifter». - Regjeringen har dermed glemt det mest elementære med et grønt skatteskifte. Når disse partiene har bundet seg til at de økte avgiftsinntektene skal brukes i samme sektor, blir det vanskeligere å oppnå en god sysselsettingseffekt av et grønt skifte, sier Ragnhild Lied, leder i hovedorganisasjonen Unio.

Lied mener regjeringen ikke tar det grønne skifte på alvor når inntektene fra økte avgifter på bensin og diesel gis tilbake til bilistene på en måte som stimulerer til økt bilbruk.
- En god sysselsettingseffekt av et grønt skrifte oppnår vi best ved utgifter over statsbudsjettet som stimulerer sysselsettingen, eller gjennom skattelettelser på arbeid slik at det blir mer lønnsomt for den enkelte å jobbe eller billigere for arbeidsgiver å ansette. Det er dette som har vært forslaget fra Grønn skattekommisjon, underestreker Lied.
Unio mener at regjeringen her gir fra seg muligheter.
- Selv innenfor et regime som begrenser skatteskiftet sektorvis kunne mye vært gjort bedre. Vi trenger en offensiv satsing på ny miljøteknologi og nye miljøvennlige transportformer både til lands og til vanns som er viktig for både bosetting og næringsutvikling i hele landet. Vi minner også om at Grønn skattekommisjon foreslo tiltak som ville gitt et grønt skifte på 25-30 milliarder kroner. Tiltakene i budsjettet er med andre ord små, understreker Unio-lederen.