Tysklands Nasjonale Turistkontor

Avspark for kampanje "Fascinerende naturferie i Tyskland"

«Fascinerende naturferie i Tyskland» er DZTs – Deutsche Zentrale für Tourismus e.V – sin temakampanje for 2016. Den ligger allerede online. I sentrum for DZTs verdenomspennende markeds- og salgsfremstøt står de vel 130 nasjonale naturperlene i Tyskland: 16 nasjonalparker, over 100 naturparker og 15 UNESCO-biosfærereservater. For å synliggjøre mangfoldet presenterer DZT 16 utvalgte høydepunkter blant naturlandskapene. «Fascinerende naturferie i Tyskland» satser som online-kampanje hovedsakelig på digitale kommunikasjonsformer. Basis er det utvidede innholdet rundt tema natur, som kan ses på www.germany.travel/natur.

Nationalpark Bayerischer Wald, (c) DZT, F Dietmar Scherf

Bergen, 5.01.2016: «Fascinerende naturferie i Tyskland» er DZTs – Deutsche Zentrale für Tourismus e.V – sin temakampanje for 2016. Den ligger allerede online. I sentrum for DZTs verdenomspennende markeds- og salgsfremstøt står de vel 130 nasjonale naturperlene i Tyskland: 16 nasjonalparker, over 100 naturparker og 15 UNESCO-biosfærereservater. For å synliggjøre mangfoldet presenterer DZT 16 utvalgte høydepunkter blant naturlandskapene.

I startfasen av kampanjen erklærer Petra Hedorfer, styreleder i Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (Tysklands nasjonale turistkontor) følgende: «I løpet av fjoråret kom det 2,6 millioner europeere til Tyskland for å oppleve naturen. Dermed er vi, i likhet med våre naboer Østerrike og Frankrike, blant de mest ettertraktede naturreisemålene i verden. Mer enn en tredjedel av Tysklands landområde utgjøres av nasjonale naturlandskaper og er under spesiell beskyttelse. Vi ønsker å utnytte denne ansvarsfulle og konsekvente ivaretakingen av naturen og posisjonere Tyskland som et stadig like attraktivt reisemål – samt stimulere til enda flere ferier i landlige regioner.»

Tysk natur på nett

Et interaktivt kart, i tillegg vidtfavnende innhold på flere forskjellige språk, tydeliggjør mangfoldet i Tysklands nasjonale naturlandskaper. Som nytt, virtuelt element har DZT skapt en destinasjonsfinner (www.germany.travel/enjoy). Med forskjellige filterfunksjoner kan brukeren søke opp turistprofilene i de nasjonale naturlandskapene, orientere seg online frem til sitt personlige favorittsted og dele det direkte med sine venner via sosiale media-kanaler. En kampanjevideo (www.youtube.com/germanytourism) illustrerer mangfoldet av opplevelsesmuligheter i tyske naturlandskaper – som trekking, klatring, hanggliding, drakeflyging, vasseturer, viltobservasjoner og muddervandring.

Smitteeffekten fra såkalte «influencer-reiser» (bloggere og instagramere) på leting etter sitt yndlingssted, og som forteller om sine erfaringer, genererer nye brukere og innhold. Bidragene vil i tillegg, ved hjelp av kampanje-hashtag #EnjoyGermanyNature og en egen sosial vegg på www.germany.travel/enjoygermannature, føyes sammen.

Tysk natur «nytt» for norske gjester

«Det er en spennende «ny» måte til å oppleve Reiselandet Tyskland. Nordmenn i Tyskland pleier å besøke byer, og i 2016 gjelder det å overraske norske reisende med naturopplevelser i Tyskland, noe man ikke forventer. Naturen i Tyskland er lett tilgjengelig og variert, det finnes alt fra sandstrender og sjø med bilfrie øyer til høyalpine fjell.» utdyper Sabine Koch, turistsjef ved Tysklands Turistkontor i Norge.

DZT samarbeider med partnerne EUROPARC Deutschland – paraplyorganisasjon for nasjonale naturlandskaper, forbundet av tyske nasjonalparker og delstatenes egne markedsførings-organisasjoner om gjennomføringen av kampanjen.

Nationalpark Bayerischer Wald, (c) DZT, F Dietmar Scherf
Last ned bilde
Sächsische Schweiz, Bastei-bro i Elbsandsteingebirge (Elbsandstein fjellgruppe), (c) DZT, F Dirk Fellenberg
Insel Reichenau, (c) DZT, F Moritz Kertzscher
øya Usedom, sjø-bro Ostseebad Heringsdorf, F Norbert Krüger
Saar-sløyfe nær Mettlach, (c) DZT, F Hans Peter Merten

Om Tysklands Nasjonale Turistkontor

Tysklands Nasjonale Turistkontor
Riplegården 9

+47 483 41 105http://www.germany.travel/no
Tysklands Nasjonale Turistkontor er Tysklands nasjonale hovedsentral for turisme, med hovedkontor i Frankfurt am Main. Det representerer Tyskland på vegne av det tyske nærings- og energidepartementet (Bundesministerium für Wirtschaft und Energie, BMWi) og mottar offentlig støtte etter vedtak i Bundestag. Tysklands turistkontor utvikler og kommuniserer strategier og produkter som skal ytterligere fremme tyske reisemåls positive image i utlandet og øke turismen til Tyskland. Turistkontoret er representert i 30 land over hele verden. Du finner mer informasjon i vårt online-pressesenter under www.germany.travel/presse.

Følg saker fra Tysklands Nasjonale Turistkontor

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Tysklands Nasjonale Turistkontor på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Tysklands Nasjonale Turistkontor

5 Reisetipps for vinterferien i Tyskland10.2.2016 13:11Pressemelding

Vinterferien nærmer seg og i Tyskland finner du opplevelser uten å reise langt. Har ungene det gøy, innebærer ikke det at voksne ikke har ferie. Museum für Naturkunde (naturkunde-museet) i Berlin er like spennende for alle. Der er en ekte Tyrannosaurus Rex sjelett en av de nyeste hovedattraksjonene. En snau times kjøretur videre sørover venter sydhavsøyer og sandstrender på Tropical Islands – herlig for badeengler i alle aldre. Enda lengre sør – i Dresden – vil et besøk i Panometer gi besteforeldre, så vel som barnebarn, sterke inntrykk av det som skjedde under annen verdenskrig… I Hamburg, rett ved jernbanestasjonen, vises verker av den danske gullalder-maleren C.W. Eckersberg i nyrenoverte Hamburger Kunsthalle. Fint med en stopp der før ferden fortsetter til naturopplevelser i Harz, rundt sagnomsuste Blokksberg. Der kryr det av skiløpere i vinterstid – og av vandrere og hekser.

Halvårstall for innkommende turisme i Tyskland viser strålende resultat: +5%20.8.2015 09:23Pressemelding

I første halvår av 2015 steg Tysklands innkommende turisme med 1,6 millioner tilreisende. Foreløpige tall fra Statistisches Bundesamt viser at det fra januar til utgangen av juni overnattet 34,4 millioner utlendinger på steder med mer enn ti sengeplasser – en tilvekst på fem prosent i forhold til samme tidsrom i 2014. Det spesielt gode resultatet for juni (pluss syv prosent) ga halvårsregnskapet en kraftig oppsving.