Avslutter vellykket samarbeid

Kronprinsparets Fond og de sosiale entreprenørselskapene Trivselsleder og Lærervikaren har besluttet å avslutte samarbeidet ved utgangen av 2017.

Fondet og Trivselsleder har samarbeidet siden 2014. Trivselseder har nå 1 400 medlemsskoler i Norden, og står støtt økonomisk. Etter en dialog mellom det nye styret i Kronprinsparets Fond og Trivselsleder, om blant annet lederlønn, har partene blitt enige om at det er andre formål som har mer behov for støtte fra fondet.

– Nesten 70 000 barn og unge er trivselsledere på sine skoler, og de skaper god aktivitet og inkludering i friminutter hver dag. Kronprinsparets Fond har støttet videreutviklingen av ordningen i ungdomsskolen, og vi er stolte over å ha bidratt til å løfte frem dette gode arbeidet. Vi ønsker Trivselsleder alt godt i framtiden, sier styreleder Odd Christopher Hansen i Kronprinsparets Fond.

– Vi er takknemlige for den støtten vi har fått fra Kronprinsparets Fond, og gleder oss til å se nye gode formål få utvikle seg i samarbeid med fondet, sier daglig leder Kjartan Eide i Trivselsleder.

Kronprinsparets Fond støtter prosjekter som styrker ungdom. Sammen med prosjektene og våre næringslivspartnere arbeider vi for et samfunn der alle føler tilhørighet og kan delta. Vi vil bidra til at ungdom i Norge har et godt liv, opplever mestring og mening - og at færre faller utenfor.

DNV GLs samfunnsøkonomiske analyse (2017) viser at prosjektenes arbeid med ungdom i 2016 vil gi en langsiktig besparelse for samfunnet på 3,3 milliarder kroner. 63 prosent av ungdommene fullfører videregående opplæring fem år etter prosjektperioden, og det er 85 prosent høyere enn i en referansegruppe.