Avlyser konkursrekord

De siste 12 måneder har 6301 gått konkurs eller blitt tvangsavviklet. Det er ikke langt fra finanskrisen i 2009 hvor 6449 bedrifter gikk konkurs. – Men sannsynligheten for at vi skal slå konkursrekorden fra 2009 har avtatt de siste månedene, sier kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode. Samtidig varsles det om at butikkene fortsatt sliter og at stadig flere innen hotell- og restaurantbransjen går over ende.

De siste konkurstallene fra data- og analyseselskapet Bisnode viser at det var 3,3 prosent færre konkurser og hele 19,6 prosent færre bedrifter som ble tvangsavviklet i november enn i samme måned i fjor. Samlet gir det en nedgang på 6 prosent. – Antallet tvangsavviklinger varierer veldig fra måned til måned. Men med en klar nedgang i disse tallene i tre måneder på rad, er dette mer positivt enn tidligere i år, sier Per Einar Ruud i Bisnode.

Mister julebord og julesalg

538 virksomheter innen hotell- og restaurantbransjen har gått konkurs hittil i år, og vil ikke få glede av årets julebordsesong. Det er en økning på hele 11,9 prosent fra samme periode i fjor. Mange butikker får heller ikke oppleve årets julehandel. 904 virksomheter innen detaljhandel har måttet melde oppbud hittil i år, en økning på 6,4 prosent fra samme periode i fjor. I tillegg sliter denne bransjen med svært lave marginer. ­I følge Bisnodes ”AS Norge-tall” har de over 14000 virksomhetene innen detaljhandel et gjennomsnittlig overskudd på 1,5 prosent av omsetningen (resultatgrad).

Sett opp mot den norske gjennomsnittsbedriften som har en resultatgrad på 5,5 prosent er marginene svært lave for detaljhandel. – Med så lave marginer, sier det seg selv at risikoen for enda flere konkurser er tilstede. Vi får håpe at julesalget og endring i tollsatsene for netthandel fra utlandet vil gi bedre dager for alle butikkene, sier Ruud.

Advarer

Konkurstallene er en viktig indikator på hvordan det står til med norsk næringsliv. Mens regnskapene kommer kun en gang per år, oppdateres konkurser kontinuerlig. – Konkurs for en bedrift gir kraftige ringvirkninger for andre bedrifter som ikke får pengene sine, så de selv risikerer å gå overende. I konkursboene står som oftest Staten og banken først i køen, så det blir lite igjen til andre kreditorer. Det er derfor viktig at man passer godt på de virksomhetene man handler med og jevnlig sjekker kredittevnen, advarer kredittøkonom Ruud.

Sannsynligheten for at vi skal slå konkursrekorden fra 2009 har avtatt de siste månedene, sier kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode.