Avinor

Avinor støtter barn og unge i nabolaget

Avinor på Bergen lufthavn Flesland ønsker å motivere og støtte barn og unge, som driver med idrett eller kultur i flyplassens nabolag.
Azar Karadas sammen med Elena Innset og Ellinor Høgh Nordtveit fra Sædalen IL og Aslak Sverdrup.

-Som en viktig samfunnsaktør ønsker vi å gi noe tilbake til vår region, og har da valgt å støtte lokale lag som driver med idrett og kultur. Vi vet at det gjøres mye frivillig arbeid og at mange idrettsutøvere, lag og organisasjoner sliter med å pengene til å strekke til, forteller Aslak Sverdrup, lufthavndirektør på Bergen lufthavn Flesland. Og han fortsetter:-Avinor har en jury som vurderer alle søknader som er kommet inn. Sportsklubben Brann er den mest kjente klubben i regionen vår. I år har vi vært heldig å få ekstra god kompetanse i juryen gjennom mangeårig spiller Azar Karadas.

Azar som selv er med å trene et fotballag forteller at han er svært opptatt at barn og unge skal være inkludert, kjenne samhold og tilhørighet i en lagidrett. Han har også drevet prosjektet Eurofit, i regi av sportsklubben Brann. Han sier videre at han opplever arbeid for barn og unge som svært meningsfylt og at han derfor har prioritert å være i juryen i år. Han synes det er hyggelig å dele ut støtte til unge i både Avinors og Branns nabolag.

Lufthavndirektør Aslak Sverdrup forteller: I år har vi fordelt 100.000,- til 7 ulike lag. Jeg har selv aktive barn og vet godt hvor mange dugnadstimer som kreves for å kunne delta på cup, kjøpe nye drakter og annet. - Vi er derfor fornøyde med at vi i år kan støtte flere, og at dette er både idrettslag og musikkorps. De som mottar støtte har søkt til konkrete, nødvendige tiltak. Vi er også glade for å ha med Azar Karadas i år. Han er en fantastisk fotballspiller, en god rollemodell og representerer en sportsklubb som tenker på samme måte som oss om det å engasjere barn og unge i idrett og andre aktiviteter.

Støtten ble tildelt på Bergen lufthavn onsdag ettermiddag. Representanter for lagene var tilstede og ble overrakt "sjekker" av Azar Karadas og Aslak Sverdrup. Mange av de unge benyttet også anledningen til å få Azars autograf og slå av en prat med den populære fotballspilleren.

Disse er tildelt støtte i år:

IL Gneist, friidrett

FK Fyllingsdalen, jenter 13 år

Sædalen IL jenter 2003 fotball

Sædalen IL, jenter 2003 håndball

Sædalen IL jenter 2005 håndball

Flesland Musikklag

Bergen kickboxingklubb

Om Avinor

Avinor

+47 67 03 00 00https://avinor.no

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor