Avinor-meklingen starter i dag

16.6.2016 06:54 | LO Stat

I dag klokken 10.00 starter meklingen i Avinor og Avinor Flysikring. Blir det ikke enighet går 234 medlemmer i Norsk Tjenestemannslag (NTL) ut i streik fra klokken 11.00 i morgen. Meklingen skjer mellom LO Stat og Arbeidsgiverforeningen Spekter. Mekler er Mats Wilhelm Ruland. Meklingsfristen er ved midnatt.

Stridens kjerne står om pensjon. Ansattes organisasjoner har forhandlingsrett på pensjon. Avinor krever fullmakt til ensidig å kunne endre pensjonsordning, uten at ansatte vet hva innholdet blir.

Forhandlingsleder Lise Olsen i LO Stat mener saken kunne vært løst lenge før mekling.

- Vi har vært villige til å forhandle pensjon, men da vi må vite hva vi skal forhandle om. Fullmakten Avinor krever er urimelig. Derfor er vi i mekling, sier Lise Olsen.

Her blir 234 medlemmer i NTL tatt i første streikeuttak:

• Alta Lufthavn
  • Honningsvåg Lufthavn Valan