Avinor jakter på unge fra nord til lufttrafikktjeneste

Ønsker å tiltrekke seg arbeidskraft fra de nordlige fylkene

Foto: Avinor/Catchlight

En viktig yrkesgruppe i Avinor er de såkalt AFIS-fullmektige. En AFIS-fullmektig har sin arbeidsplass i tårnet eller i et tårnsenter, og gir trafikkinformasjon til fly og helikopter på flyplassen og har oversikt over bakketrafikken.

Avinor er selv ansvarlig for å utdanne AFIS-fullmektige. Utdanningen består av et grunnkurs i lufttrafikktjeneste og et simulatortreningskurs med en etterfølgende praksisperiode ved en lufthavn, totalt cirka 10 måneder. Avinor er i disse dager ute med en kampanje for å tiltrekke seg de riktige kandidatene- og de befinner seg i nord for Trondheim:

- Det er svært viktig for oss å tiltrekke oss kandidater fra de nordligste fylkene, spesielt fordi mange av tårnene på sikt skal flyttes til et tårnsenter i Bodø. Derfor retter vi rekrutteringskampanjen i høst til disse områdene primært. Vi kan friste med lønn under utdanning og spennende arbeidsoppgaver i luftfartsbransjen, forklarer kommunikasjonssjef  i Avinor, Gurli Høeg Ulverud.

Aldersgrensen for å søke er 19 år. De som er interessert i å søke, kan skaffe seg mer info på Facebooksiden "AFIS", og nettsiden til Avinor.

Foto: Avinor/Catchlight