Avinor jakter på unge fra nord til lufttrafikktjeneste

Ønsker å tiltrekke seg arbeidskraft fra de nordlige fylkene

Foto: Avinor/Catchlight

En viktig yrkesgruppe i Avinor er de såkalt AFIS-fullmektige. En AFIS-fullmektig har sin arbeidsplass i tårnet eller i et tårnsenter, og gir trafikkinformasjon til fly og helikopter på flyplassen og har oversikt over bakketrafikken.

Avinor er selv ansvarlig for å utdanne AFIS-fullmektige. Utdanningen består av et grunnkurs i lufttrafikktjeneste og et simulatortreningskurs med en etterfølgende praksisperiode ved en lufthavn, totalt cirka 10 måneder. Avinor er i disse dager ute med en kampanje for å tiltrekke seg de riktige kandidatene- og de befinner seg i nord for Trondheim:

- Det er svært viktig for oss å tiltrekke oss kandidater fra de nordligste fylkene, spesielt fordi mange av tårnene på sikt skal flyttes til et tårnsenter i Bodø. Derfor retter vi rekrutteringskampanjen i høst til disse områdene primært. Vi kan friste med lønn under utdanning og spennende arbeidsoppgaver i luftfartsbransjen, forklarer kommunikasjonssjef  i Avinor, Gurli Høeg Ulverud.

Aldersgrensen for å søke er 19 år. De som er interessert i å søke, kan skaffe seg mer info på Facebooksiden "AFIS", og nettsiden til Avinor.

Foto: Avinor/Catchlight

Avinor tildeler kontrakt for tårntjenester til selskapet Saerco14.2.2019 12:01:29Pressemelding

Avinors styre har besluttet å tildele en 5-årskontrakt for tårntjenester på Ålesund- og Kristiansand lufthavn til det spanske selskapet Saerco. Fire tilbydere deltok i konkurransen, hvor kvalitet og pris begge var vektlagt med 50 prosent. Saerco vant med høyest score på kvalitet og lavest pris. Det innebærer en forventet årlig innsparing for Avinor på ca. 15 millioner kroner, eller omlag 37 prosent.