Avgiftsfritak på redningskjøretøy vil styrke beredskapen i Norge

Redningsmannskapene i Norsk Folkehjelp jobber frivillig for å redde liv, men får for lite drahjelp fra staten for å stille med utstyret de trenger.

- Fritak for engangsavgift på redningskjøretøy er et billig tiltak for staten, men det vil ha enorm effekt for beredskapen i Norge, sier Henriette Westhrin, generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

Norsk Folkehjelp Strand og Forsand er et av de mest aktive redningsgruppene i landet, med over 50 oppdrag så langt i år. Da de nylig kjøpte ny mannskapsbil for 850.000 kroner, var 460.000 av dette moms og avgifter til staten.

Momskompensasjonsordningen gjør at de vil få tilbakebetalt en del av momsen. Men engangsavgiften, som andre livreddende instanser får fritak fra, står igjen som en stor utgift.

I går tok leder av næringskomiteen på Stortinget, Geir Pollestad (SP), initiativ til å se på engangsavgiften for den frivillige beredskapen i Norge.

- Dette er et veldig godt initiativ, og noe vi har etterlyst lenge. Slik det er i dag, har mange redningsgrupper rett og slett ikke råd til å kjøpe det kjøretøyet de trenger. Mange av våre oppdrag er hasteoppdrag og framkommelighet kan være avgjørende for om vi greier å redde den som trenger hjelp.

Bak hver eneste krone som brukes til redningsutstyr ligger det allerede mange timer med frivillig innsats.

- For staten er det snakk om få kjøretøy, men for alle de frivillige som må samle inn pengene på dugnad, er det store penger. Våre frivillig jobber for å redde liv, og da må man kunne kreve at staten bidrar til at vi har utstyr som står i stil med alvorligheten på oppdraget.

Norsk Folkehjelp deltar på over 300 aksjoner i året. Oppdragsmengden er stadig økende og forventes å øke ytterligere i årene som kommer.

- Resultatet er bedre beredskap for alle som en dag går seg bort eller skader seg i naturen, sier Westhrin.

Følg pressemeldinger fra Norsk Folkehjelp

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Folkehjelp på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Folkehjelp