Audi SQ8 TDI: Ny sporty toppmodell i Q-familien

Audi presenterer den sporty toppmodellen i Q-familien: SQ8 TDI. Takket være en åttesylindret dieselmotor, kombineres suverene ytelser med høy effektivitet. Den nye superdieselen fra Audi blir tilgjengelig hos norske forhandlere fra sensommeren.

• Den kraftigste dieselmotoren på det europeiske markedet – V8 med biturbo og elektrisk kompressor gir 435 hk og 900 Nm dreiemoment
  • Dynamisk kinderegg: Aktive krengningsstabilisatorer, firehjulsstyring og sportsdifferensial
  • Touchbasert betjening og stemmestyring

– Helt siden vi lansert Audi Q8 i juni i fjor, har responsen vært enorm. Audi Q8 er en bil du legger merke til på veien. Det er en perfekt kombinasjon av innovativt og unikt design, sportslighet og praktisk fremkommelighet. Med Audi SQ8 blir alle disse punktene forsterket ytterligere, samtidig som det viser at dieselmotoren i samarbeid med et mildhybridsystem gir imponerende ytelser og lavt forbruk.  SUV-er står høyt i kurs i vårt marked, og dette er bilen for de som vil ha noe unikt, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

V8-motoren på 4,0 liter i Audi SQ8 TDI er den kraftigste dieselmotoren på det europeiske markedet. Den kombinerer enorme ytelser med høy effektivitet, og har en hel rekke høyteknologiske løsninger.

TDI-motoren yter 435 hk (320 kW), og har et maksimalt dreiemoment på 900 Nm tilgjengelig mellom 1250 og 3250 o/min. Dermed akselererer SUV-coupéen nesten som en sportsbil: 0 - 100 km/t er unnagjort 4,8 sekunder, og toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. Kreftene fordeles gjennom en åttetrinns tiptronic-girkasse, og plantes i bakken med permanent quattro firehjulsdrift.

Spontane superkrefter

En elektrisk kompressor (EPC) supplerer de to turboladerne ved begynnende gasspådrag og ved lave turtall. Resultatet er at V8 TDI har alle kreftene tilgjengelig med en gang. EPC-kompressoren drives av et 48 volt elektrisk anlegg, som også er kjernen i mildhybridsystemet (MHEV).

En beltedrevet generator regenerer elektrisk energi ved gasslipp og oppbremsinger, og lagrer energien i et litium-ion-batteri. For kundene innebærer MHEV-teknologien at forbruket reduseres med opptil 0,5 liter per 100 km.

Høyteknologisk dynamikk

Audi SQ8 TDI har «Audi drive select» og luftunderstell med høyderegulering og justerbar demping som standard. Laveste nivå gir ekstra stabilitet og lavere luftmotstand i høye hastigheter, men med mulighet til å heve bilen hele 90 mm, er den også klar for de mest krevende hytteveiene.

Tre tilvalg topper de dynamiske ytelsene. En sportsdifferensial gir bedre grep og stabilitet ved forsert svingkjøring. Den fordeler dreiemomentet aktivt mellom bakhjulene (torque vectoring), og supplerer dermed den selvregulerte senterdifferensialen i quattro-systemet.

Firehjulsstyring er tilgjengelig som et alternativ til den progressive standardstyringen. I lave hastigheter styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene for bedre kjøreegenskaper og økt håndterbarhet. Fra ca. 60 km/t styrer bakhjulene i samme retning som forhjulene, noe som gir bedre stabilitet.

Det tredje høyteknologiske dynamikktilvalget er elektromekaniske aktive krengningsstabilisatorer. Stabilisatorstagene både foran og bak er todelte, med en kompakt elektromotor imellom. Når du kjører rett frem, er de to delene så godt som frikoplet fra hverandre. Det gir vesentlig mindre vibrasjoner som forplanter seg oppover i bilen på dårlig vei. Ved sportslig svingkjøring, derimot, dreier elektromotorene stabilisatorstagene mot bilens bevegelser, noe som gir SQ8 TDI mer kontante kjøreegenskaper, og vesentlig redusert krengning.

S-spesifikke detaljer

Fremtoningen til Audi SQ8 TDI kan beskrives som imponerende, sporty og robust. Luftinntakene har skarpe konturer, eksosanlegget er i S-trim, og quattro-buene over hjulhusene demonstrerer rå kraft. Horisontale linjer, for eksempel den bakre lysstripen og den iøynefallende formgivningen over den svarte diffusoren, fremhever bredden til SUV-coupéen.

Innvendig følges tradisjonen med mørke farger og S-dekorerte seter. Audis virtuelle cockpit har S-spesifikke visninger med røde grafikkelementer. To store touchskjermer med haptisk og akustisk tilbakemelding utgjør hovedkontrollflatene i MMI-systemet, men også naturlig stemmestyring er tilgjengelig.

Her er prisen på Audis nye e-tron27.8.2019 12:00:00 CESTPressemelding

Lavere vekt, ny drivlinje og økt effektivitet 120 kWh hurtiglading med opptil 80 prosent batterikapasitet på 30 minutter To elektriske motorer med en samlet effekt på 313 hk Launch Edition fra 499.000,- inkludert frakt og levering i Oslo Salgsstart 2. september og planlagt utlevering av biler i 2019 Etter tidenes salgssuksess for Audi i Norge med Audi e-tron 55, åpner salget av den nye og rimeligere versjonen Audi e-tron 50. Lanseringsutgaven koster 499.000 kroner. - Audi investerer tungt i elektrifiseringen av den internasjonale bilparken og det slår særlig godt ut i det norske markedet. En stor premium-SUV med mye utstyr fra Audi til denne prisen, det vil jeg beskrive som nesten oppsiktsvekkende, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller. Audi e-tron 50 quattro er nær identisk med Audi e-tron 55 quattro, som allerede har sørget for at 2019 blir tidenes beste år for Audi i Norge. Også Audi e-tron 50 quattro kommer med mye utstyr inkludert som standard. I Norge blan