Audi SQ8 TDI: Ny sporty toppmodell i Q-familien

Audi presenterer den sporty toppmodellen i Q-familien: SQ8 TDI. Takket være en åttesylindret dieselmotor, kombineres suverene ytelser med høy effektivitet. Den nye superdieselen fra Audi blir tilgjengelig hos norske forhandlere fra sensommeren.

• Den kraftigste dieselmotoren på det europeiske markedet – V8 med biturbo og elektrisk kompressor gir 435 hk og 900 Nm dreiemoment
  • Dynamisk kinderegg: Aktive krengningsstabilisatorer, firehjulsstyring og sportsdifferensial
  • Touchbasert betjening og stemmestyring

– Helt siden vi lansert Audi Q8 i juni i fjor, har responsen vært enorm. Audi Q8 er en bil du legger merke til på veien. Det er en perfekt kombinasjon av innovativt og unikt design, sportslighet og praktisk fremkommelighet. Med Audi SQ8 blir alle disse punktene forsterket ytterligere, samtidig som det viser at dieselmotoren i samarbeid med et mildhybridsystem gir imponerende ytelser og lavt forbruk.  SUV-er står høyt i kurs i vårt marked, og dette er bilen for de som vil ha noe unikt, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller.

V8-motoren på 4,0 liter i Audi SQ8 TDI er den kraftigste dieselmotoren på det europeiske markedet. Den kombinerer enorme ytelser med høy effektivitet, og har en hel rekke høyteknologiske løsninger.

TDI-motoren yter 435 hk (320 kW), og har et maksimalt dreiemoment på 900 Nm tilgjengelig mellom 1250 og 3250 o/min. Dermed akselererer SUV-coupéen nesten som en sportsbil: 0 - 100 km/t er unnagjort 4,8 sekunder, og toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. Kreftene fordeles gjennom en åttetrinns tiptronic-girkasse, og plantes i bakken med permanent quattro firehjulsdrift.

Spontane superkrefter

En elektrisk kompressor (EPC) supplerer de to turboladerne ved begynnende gasspådrag og ved lave turtall. Resultatet er at V8 TDI har alle kreftene tilgjengelig med en gang. EPC-kompressoren drives av et 48 volt elektrisk anlegg, som også er kjernen i mildhybridsystemet (MHEV).

En beltedrevet generator regenerer elektrisk energi ved gasslipp og oppbremsinger, og lagrer energien i et litium-ion-batteri. For kundene innebærer MHEV-teknologien at forbruket reduseres med opptil 0,5 liter per 100 km.

Høyteknologisk dynamikk

Audi SQ8 TDI har «Audi drive select» og luftunderstell med høyderegulering og justerbar demping som standard. Laveste nivå gir ekstra stabilitet og lavere luftmotstand i høye hastigheter, men med mulighet til å heve bilen hele 90 mm, er den også klar for de mest krevende hytteveiene.

Tre tilvalg topper de dynamiske ytelsene. En sportsdifferensial gir bedre grep og stabilitet ved forsert svingkjøring. Den fordeler dreiemomentet aktivt mellom bakhjulene (torque vectoring), og supplerer dermed den selvregulerte senterdifferensialen i quattro-systemet.

Firehjulsstyring er tilgjengelig som et alternativ til den progressive standardstyringen. I lave hastigheter styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene for bedre kjøreegenskaper og økt håndterbarhet. Fra ca. 60 km/t styrer bakhjulene i samme retning som forhjulene, noe som gir bedre stabilitet.

Det tredje høyteknologiske dynamikktilvalget er elektromekaniske aktive krengningsstabilisatorer. Stabilisatorstagene både foran og bak er todelte, med en kompakt elektromotor imellom. Når du kjører rett frem, er de to delene så godt som frikoplet fra hverandre. Det gir vesentlig mindre vibrasjoner som forplanter seg oppover i bilen på dårlig vei. Ved sportslig svingkjøring, derimot, dreier elektromotorene stabilisatorstagene mot bilens bevegelser, noe som gir SQ8 TDI mer kontante kjøreegenskaper, og vesentlig redusert krengning.

S-spesifikke detaljer

Fremtoningen til Audi SQ8 TDI kan beskrives som imponerende, sporty og robust. Luftinntakene har skarpe konturer, eksosanlegget er i S-trim, og quattro-buene over hjulhusene demonstrerer rå kraft. Horisontale linjer, for eksempel den bakre lysstripen og den iøynefallende formgivningen over den svarte diffusoren, fremhever bredden til SUV-coupéen.

Innvendig følges tradisjonen med mørke farger og S-dekorerte seter. Audis virtuelle cockpit har S-spesifikke visninger med røde grafikkelementer. To store touchskjermer med haptisk og akustisk tilbakemelding utgjør hovedkontrollflatene i MMI-systemet, men også naturlig stemmestyring er tilgjengelig.

20 år som Norgesfavoritt: Nye Audi A6 allroad quattro5.6.2019 09:04:48 CESTPressemelding

Ny generasjon med slående design, omfattende utstyrspakker og utmerkede offroadegenskaper Kraftfulle V6 TDI-motorer med 48V mildhybridsystem og 2,5 tonn tillatt tilhengervekt Adaptivt luftunderstell som gir opptil 60 mm variabel bakkeklaring som standard 20 år etter debuten lanseres fjerde generasjon Audi A6 allroad quattro. Firehjulsdrift, adaptivt luftunderstell og øk bakkeklaring er standard – den er som skapt både for krevende norske hytteveier, og for motorveiene ut av byen. I 1999 var Audi A6 allroad quattro en pioner, som var med på å skape en ny bilklasse. Like veltilpass i terrenget som på veien. Med et slåene utseende og omfattende utstyrsnivå, etablerte den seg raskt som en uovertruffen allrounder – og norgesfavoritt. - Audi A6 allroad quattro har vært en veldig populær bil i Norge siden den kom på markedet for 20 år siden, og nå gleder vi oss til en helt ny utgave av den allsidige familiebilen. Kombinasjonen av en praktisk stasjonsvogn med lekkert design, rommelig interiør,

Nye Audi A4: Sportsligere og skarpere15.5.2019 12:48:59 CESTPressemelding

Nytt designspråk gir A4 tilhørighet til den store prestisjeklassen Fullt oppkoplet mot Internett, og med ny MMI-betjening Mildhybrid elektrifisering gir mer komfort og lavere forbruk S4 TDI kombinerer V6 TDI med elektrisk kompressor og 48-volt elektrisk anlegg. A4 utgjør kjernen i merket Audi. Etter fire års produksjon, blir den suksessfull mellomklassemodellen enda strammere og sportsligere. Eksteriøret oppdateres i samsvar med merkets nye designspråk, og det store MMI-touchpanelet gir en betjening som kundene vil kjenne fra sine smarttelefoner. Singelframe-grillen blir nå bredre og flatere; de horisontale linjene understreker bredden foran og bak. Sideprofilen er definert av distinkte muskler over støtfangerne, og den lavere skulderlinjen mellom dem. De sterke konturene over hjulhusene gjør qattro-genene godt synlige utvendig. LED-hovedlys blir nå standard på Audi A4. En ny verden: connectivity MMI-touchpanel med akustisk tilbakemelding erstatter vri- og trykkebryteren. TFT-panelet h