Audi SQ5 vises frem for første gang

Samtidig med at de første utgavene av den nye Audi Q5 dukker opp på norske veier lanseres nye Audi SQ5, med en treliters bensinmotor og 354 hestekrefter. Bilen, som fikk sin verdenspremiere på utstillingen Detroit Motor Show, gjør unna 0-100 km/t på 5,4 sekunder.
Audi  SQ5
Audi SQ5

Audi SQ5 er den råeste utgaven i Q5-serien, og kommer i helt ny drakt sammen med den nye generasjonen Audi Q5. Det betyr at bilen får alle de samme nyvinningene som Q5, som ble lansert med i Paris høsten 2016. I tillegg får den altså en kraft og lekenhet som går utenpå mye. Audi SQ5, som ble vist frem i Detroit, kommer med en turboladet V6 TFSI-motor som leverer 500 Nm ved 1370 omdreininger per minutt.

- Mottakelsen av den nye Q5-generasjonen har vært fantastisk i Norge, og vi vet at flere har gledet seg litt ekstra til SQ5-en ankommer landet. Bilen ankommer Norge på forsommeren og vi har tro på at den vil bidra til å nå våre ambisiøse salgsmål for S- og RS-modeller, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.

Bilen er utstyrt med et quattro-system som fordeler kraften mellom for- og bakaksel tilpasset behov og kjørestil. Dette legger til rette for en dynamisk kjørestil og kombineres med en åttetrinns tiptronic-girkasse. Med Audi drive select-systemet tilpasses alle bilens egenskaper førerens kjørestil og ulike kjøresituasjoner. Dette kan kombineres med luftfjæring, som også er tilgjengelig på nye Audi SQ5.

Ved hjelp av ny teknologi er 3.0 TFSI-motoren gjort enda lettere og mer effektiv. Motoren kan derfor kombinere mer kraft med mindre forbruk og utslipp. Bilen har en elektronisk begrenset toppfart på 250 km/t.

Den nye Audi SQ5 kommer også med alle de samme høyteknologiske førerassistent- og infotainmentsystemene som ble presentert med den nye Audi Q5 i fjor høst. I likhet med Audi Q5 vil også SQ5 produseres ved Audis nye fabrikk i Mexico.

Audi SQ5 er 4,671 meter lang, 1,893 meter bred, 1,635 meter høy og veier 35 kg mindre enn forgjengeren.

I tillegg til mindre vekt og en mer effektiv motor, kommer Audi SQ5 med flere design- og utstyrsmuligheter. Blant disse er S sportsseter med Alcantara/skinn og 20’’ felger med fem eikers stjernedesign.