Audi RS 4 – Drømmebilen er innen rekkevidde

Redusert vekt kombinert med en mer effektiv motorteknologi bidrar til at nye Audi RS 4 Avant er blitt nærmere 400 000 kroner rimeligere enn forgjengeren.

Audi RS 4 er et ikon, og 2018-modellen av Audi RS 4 Avant leveres med en 2,9 liter TFSI-motor med 450 hestekrefter og et dreiemoment på 600 Newtonmeter. V6-motoren har biturbo, og bilen leveres selvfølgelig med quattro-firehjulstrekk som standard. Norsk pris for nye Audi RS 4 Avant starter på kroner 1 044 100.

- Nye Audi RS 4 Avant kombinerer heftige sportsbilegenskaper med det å være en høyst funksjonell hverdagsbil. Den nye prisen bidrar dessuten til at drømmebilen kommer innen rekkevidde for enda flere, sier direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

- Pågangen fra kundene våre viser allerede at dette er en bil som kommer til å oppfylle mange norske bildrømmer, sier Edvardsen-Eibak.

De første bilene forventes til Norge rundt årsskiftet.

Takspoiler
En spoiler på taket skaper en distinkt bakende, og designerne har hentet inspirasjon fra racerbilen Audi 90 quattro IMSA GTO når de har designet den fjerde generasjonen av Audi RS 4 Avant. Massive luftinntak definerer fronten, og tilgjengelig er også Matrix LED-frontlys. Sammenliknet med Audi A4 Avant er hjulbuene 30 millimeter større, mens en diffusor og ovale eksosrør gjør at bilen ser like tøff ut bakfra som forfra.

Denne bilen kan man også få i fargen Nogaro-blå, samme farge som mange husker fra første generasjon RS 4 Avant fra 1999. Ellers er det smidde aluminiumshjul på 19 tommer som standard, mens 20-tommere kan fås som ekstrautstyr.

0 til 100 på 4,1 sekunder
0 til 100 km/t går unna på 4,1 sekunder og topphastigheten er på 250 km/t. Men velger du den tilgjengelige RS Dynamic-pakken, så økes topphastigheten til 280 km/t. Maks dreiemoment på 600 Newtonmeter, 170 Nm mer enn den forrige modellen, er tilgjengelig fra 1900 til 5000 o/min. Dette er nøkkelen til den raske akselerasjonen.

Bilen har en åtte-trinns tiptronic girkasse, og en vekt på 1790 kg. Dette er 80 kg mindre enn forrige generasjon, og det gjør bilen mer effektiv når det kommer til drivstofforbruk og CO2-utslipp.

RS-sportsfjæring er standard, og gjør blant annet at bilen er sju millimeter lavere enn en vanlig A4 Avant med sportsfjæring. Bilen kan leveres med Dynamic Ride Control, keramiske bremser og RS-spesifikk dynamisk styring. Med Audi Drive Select kan sjåføren selv velge mellom forskjellige kjøremoduser.

Bilen har egne RS-sportsseter, et sportslig multifunksjonsratt og opplyste dørkarmer med RS-emblem. Dessuten er Audi Virtual Cockpit og et head-up-display som blant annet viser g-krefter, dekktrykk og dreiemoment tilgjengelig. I tillegg til flere muligheter for individuelle tilpasninger av interiøret.

Audi e-tron tar regenerering til nye høyder8.8.2018 14:00Pressemelding

Prototypen av Audi e-tron kombinerer enorme krefter med høy effektivitet. Med hele 300kW akselererer den heleltriske SUVen fra null til 100 km/t på under seks sekunder. I følge den nye WLTP-standarden, får den også en rekkevidde over 400 km ved fullading. En viktig årsak til den lange rekkevidden, er det innovative og markedsledende regenereringskonseptet Audi har utviklet for e-tron. Den helelektriske SUVen beviste nettopp dette i legendariske Pikes Peak i Colorado i forrige uke.