Audi RS 4 Avant er tilbake

Audi RS 4 Avant er tilbake, og vises frem i ny drakt på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt.
Audi RS 4 Avant

Audi RS 4 er et ikon, og 2018-modellen av Audi RS 4 Avant leveres med en 2,9 liters TFSI-motor med 450 hestekrefter og et dreiemoment på 600 Newtonmeter. V6-motoren har biturbo, og bilen leveres selvfølgelig med quattro-firehjulstrekk som standard.

- Som med andre RS-modeller kombinerer nye Audi RS 4 Avant heftige sportsbilegenskaper med det å være en høyst funksjonell hverdagsbil. Den nye modellen blir fort noen hundretusener rimeligere enn forgjengeren, takket være blant annet foredling av teknologi, sier direktør for Audi i Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

De første bilene forventes til Norge rundt årsskiftet.

Takspoiler
En spoiler på taket skaper en distinkt bakende, og designerne har hentet inspirasjon fra racerbilen Audi 90 quattro IMSA GTO når de har designet den fjerde generasjonen av Audi RS 4 Avant. Massive luftinntak definerer fronten, og tilgjengelig er også Matrix LED-frontlys. Sammenliknet med Audi A4 Avant er hjulbuene 30 millimeter større, mens en diffusor og ovale eksosrør gjør at bilen ser like tøff ut bakfra som forfra.

Denne bilen kan man også få i fargen Nogaro-blå, samme farge som mange husker fra første generasjon RS 4 Avant fra 1999. Ellers er det smidde aluminiumshjul på 19 tommer som er standard, men også 20-tommere kan fås som ekstrautstyr.

0 til 100 på 4,1 sekunder
0 til 100 km/t går unna på 4,1 sekunder og topphastigheten er på 250 km/t. Men velger du den valgfrie RS Dynamic-pakken, så økes topphastigheten til 280 km/t. Maks dreiemoment på 600 Newtonmeter, noe som er 170 Nm mer enn i den forrige modellen, er tilgjengelig fra 1900 til 5000 o/min. Og dette er også nøkkelen til den raske akselerasjonen.

Bilen har en åtte-trinns tiptronic girkasse, og en vekt på 1790 kg. Dette er 80 kg mindre enn før, og det er med på å gjøre at bilen er 17% mer effektiv når det kommer til drivstofforbruk og CO2-utslipp.

RS-sportsfjæring er standard, og gjør blant annet at bilen er sju millimeter lavere enn en vanlig A4 Avant med sportsfjæring. Bilen har Dynamic Ride Control, keramiske bremser og RS-spesifikk dynamisk styring. Med Audi Drive Select kan sjåføren selv velge mellom forskjellige kjøremoduser.

Det svarte interiøret understreker den sportslige karakteren til Audi RS 4 Avant. Bilen har egne RS-sportsseter, et sportslig multifunksjonsratt og opplyste dørkarmer med RS-emblem. I tillegg kan vi nevne Audi Virtual Cockpit og et head-up-display som blant annet viser g-krefter, dekktrykk og dreiemoment. I tillegg har man flere muligheter til individuelle tilpasninger av interiøret.