Audi quattro fra Norge til verden

Banebrytende teknologi gjør nå at alle kan få en Audi quattro-modell i full størrelse hjem på stuegulvet. Audi Norges nyeste prosjekt quattro coaster lanseres internasjonalt i samarbeid med Audi-konsernet i Tyskland.

Audi Norges VR-prosjekt Enter Sandbox vant en rekke priser og fikk massiv oppmerksomhet i media verden over i fjor. Nå er Audi quattro coaster lansert, og denne gangen er det bruken av såkalt Augmented Reality (AR) som åpner en verden av moro. Allerede før det ble presentert for det norske publikummet rigger hele Audis internasjonale organisasjon seg for å lansere Audi quattro coaster verden over.

AR-teknologien i prosjektet, som på en helt ny måte skaper en sømløs overgang mellom ulike plattformer, kan blant annet gjøre at en Audi i 3D kommer ut av TV-skjermen til brukerne. Det er trolig aldri gjort før på samme måte.

- Dette er teknologi som tilfører omgivelsene nye elementer, en slags utvidet virkelighet som også kan brukes i assistentsystemer i bilene våre. Nå har vi brukt den samme teknologien på en måte som gjør at hvem som helst kan få en Audi quattro-modell direkte hjem i stua eller i oppkjørselen, sier Tommy Bækkevold Jensen, markedssjef for Audi Norge.

Audi quattro coaster-app’en er tilgjengelig i App Store. Ved hjelp av en smarttelefon (iPhone 6s eller nyere) eller nettbrett med iOS 11 kan hvem som helst få oppleve på nært hold flere av Audis mest populære modeller. Den samme app’en lar deg også bygge din egen bilbane hvor enn du måtte ønske, slik at du kan teste de samme bilene under kjøreforhold fra alle fire årstider. I tillegg har quattro coaster-app’en en funksjon som aktiveres når Audis nyeste TV-reklame dukker opp på skjermen. Ser du filmen gjennom smarttelefonen eller nettbrettet ditt, vil du oppleve at en Audi kjører ut gjennom TV-skjermen og rett inn i stuen din.

Augmented Reality, på norsk utvidet virkelighet, kombinerer virtuelle elementer med dine fysiske omgivelser. Ved å tilføre nye elementer til den virkeligheten vi befinner oss i, vil brukerne for eksempel kunne få visuelt presentert informasjon som vi kjenner fra head-up displayet i bilruten. I samarbeid med sitt kreative team i POL, har Audi Norge nå utviklet denne teknologien til å kunne skape helt unike bilopplevelser hjemme på stuegulvet.

- Vi har bygget en plattform som nå gjør at hvem som helst kan oppleve bilene våre. Forspranget ligger i teknikken, ikke bare for produktene våre, men også i måten vi viser dem frem på, sier Bækkevold Jensen. Han er stolt av at nok et norskutviklet prosjekt får internasjonalt omfang.

- Audi AG i Tyskland ble umiddelbart fenget av idéen, som sømløst fletter sammen alle flater vi kommuniserer på. De støtter prosjektet og legger nå til rette for at alle andre markeder over hele verden kan ta det i bruk.

Men aller først får det norske publikummet oppleve Audi quattro coaster.

Hvis du vil se dette innholdet fra www.youtube.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Se video her.