Audi lanserer sandkassen 2.0

Audi i Norge redefinerer sandkassen ved hjelp av nyutviklet VR-teknologi. Den har gjort det mulig å få en helt unik kjøreopplevelse i en ny Audi Q5, på en bane du selv har laget i sand.

Se for deg gleden ved å få lov til å gjeninnta sandkassen for å bygge din egen bilbane i sand, som kan testes med lekebilmodeller du alltid har drømt om å kjøre i full størrelse. Det er nettopp denne drømmen Audi nå oppfyller. Ved hjelp av spesialutviklet teknologi skannes banen du bygde, og ved hjelp av virtual reality kan du sette deg direkte bak rattet på en ny Audi Q5 og kjøre den samme banen. Det har aldri blitt gjort før, og nå tar Audi Norge den nye sandkassen ut på turné.

- Vi har jobbet lenge med verdensledende kompetanse for å oppfylle drømmen om en slik sandkasse. Nå skal vi ut og vise den frem, samtidig som vi også åpner dette universet for store og små bilentusiaster på audi.no/sandbox, sier Tommy Bækkevold Jensen, markedssjef for Audi Norge.

Bakgrunnen for sandkasse-prosjektet var et ønske om å kunne vise frem egenskaper ved Audis bilmodeller på en mer leken og innovativ måte enn det tradisjonell markedsføring åpner for. Ideen er i utgangspunktet enkel: Skape en umiddelbar link mellom den fysiske verden i sandkassen og den verden som åpnes i VR-brillene. Dette krevde utvikling av ny teknologi, som igjen har gjort at veien fra idé til ferdigstillelse har vært utfordrende.

- Vi forstod tidlig at dette krever at vi flytter noen grenser for VR-teknologien, og vi er stolte av at vi lykkes med det. Underveis har vi fått både støtte og mye interesse fra Audi-konsernet i Tyskland. Vi ser det internasjonale potensialet i sandkassen vår, men aller først vil vi vise den frem her i Norge hvor ideen ble klekket ut, sier Tommy Bækkevold Jensen.

Sandkassen og VR-riggen skal nå transporteres til flere steder i landet, primært i sammenheng med FIS-arrangementer på norsk jord. Det innebærer at de som ønsker å teste VR-opplevelsen kan få muligheten allerede når hele verdens alpinelite inntar Kvitfjell helga 24. – 26- februar. Hele turnéplanen ligger på www.audi.no/sandbox.

VR-opplevelsen er utviklet med kreative krefter fra det norske selskapet POL og teknologikompetansen til internasjonale MediaMonks. Sandkassen er utstyrt med et kamera som ved hjelp av infrarødt lys skanner banene som bygges. Denne informasjonen prosesseres deretter om til en 3D-modell som umiddelbart overføres til den virtuelle verdenen. Det er denne som møter sjåførene som setter seg i bilsetet og tar på VR-brillene. Lydene er autentiske og hentet fra Audi Q5. Svingene, hoppene og vanndammene er de samme som er blitt utformet i sandkassen ved siden av.

Sandkassen 2.0 er et høyteknologisk leketøy for små og store, som skal stimulere til kjøreglede for alle som tester den. Innovasjonskraften som ligger i Audis DNA skal ikke bare vise seg i produktene, men også i måten man presenterer produktene på.

Her kan du se hvordan teknologien ble utviklet: https://www.youtube.com/watch?v=8Ik4Pn2fF7c

Se mer av sandkassen her:

Følg pressemeldinger fra Audi

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Audi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Audi