Audi e-tron prototype – Viser interiøret for første gang

I tillegg til god plass og raffinert design, kommer Audis første helelektriske bil med et interiør av aller høyeste klasse.

To store berøringsskjermer og virtuelle sidespeil med skjermer i dørene er blant de innvendige høydepunktene i Audis kommende elbil. Velger du å legge til Bang & Olufsens 3D Premium Sound System, får du også en lydopplevelse av de rent sjeldne når du setter deg inn i Audi e-tron.

– Det nærmer seg lansering av Audi e-tron og når vi nå kan åpne prototypen og vise interiøret ser vi at den plasserer seg rett i premiumsegmentet. Audi e-tron er i rute og vi forbereder oss på å levere ut de første kundebilene rett over nyttår. Vi får store volumer til det norske markedet, og er klare for å ivareta enda flere enn de som til nå har reservert en plass for Audi e-tron, sier Elin Sinervo, direktør i Audi Norge.

Hovedscenen for Audi e-tron prototype
I den Kongelige Opera i København viser Audi for første gang frem interiøret på prototypen av Audi e-tron. Til vanlig er salen fylt av 650 mennesker når sceneteppet heves, og skuespillerne entrer scenen – nå er det Audi e-tron som har hovedrollen. Kamuflert i sin kjente e-tron-folie skal protypen vise frem sitt karakterrike og allsidige interiør. På lik linje med en konserthall, kan den helelektriske SUVen tilby en lydopplevelse av de sjeldne. Med Bang & Olufsens 3D Premium Sound System som tilvalg, får både fører og passasjerer nyte musikken eksakt slik den ble spilt inn, uten noen kunstige elementer. De 16 høyttalerne og forsterkerne gir 705 watt, og en lydopplevelse så naturtro at det høres ut som om man er på konsert.

Kubisk designspråk og virtuelle speil
Et stort, buet dashbord utgjør hovedscenen i interiøret. Den omslutter det store instrumentpanelet med skarpe horisontale linjer fra dørkarm til dørkarm. Buen harmonerer sømløst med kanten som rammer inn Virtual Cockpit, som kommer som standard på Audi e-tron, samt skjermene til de virtuelle speilene som kommer som tilvalg. Det er første gang virtuelle speil blir tilgjengelig på en produksjonsbil med stort volum – noe som viser hvordan Audi tar digitaliseringen av biler til et nytt nivå.

Ikke bare gir de virtuelle speilene en helt ny teknologiopplevelse, men også mange praktiske fordeler med tanke på både sikkerhet og komfort. Det slanke, vingeliknende designet rommer et lite kamera som i sanntid viser det sylskarpe bildet på den syv tommer store høykontrasts OLED-skjermen. Det skaper en harmonisk overgang mellom dashbord og dør. Bildet kan justeres fra side til side for å gi deg synsvidden som kreves, i tillegg til at man kan zoome inn og ut i bildet for å få bedre oversikt over detaljene som befinner seg bak bilen. I MMI-systemet kan sjåføren velge mellom tre ulike visningsmodi for motorveikjøring, svinger og parkering.

Et annet tydelig interiørelement er den sideløse midtkonsolen. Her er girspaken integrert i håndstøtten, og skaper følelsen av at den flyter over midtkonsollen. Lettvekt og ytelse smeltes sammen til ett, og hele førersiden har alt fokuset rettet mot sjåføren.

Elektrifisering brakt ut i live
I alle utstyrslinjene er interiøret som presenteres nøye gjennomtenkt, både med tanke på materialet, fargevalget og detaljer. Enten det er raffinert Valcona-skinn eller mørk, børstet aluminium for en sporty look, leverer e-tron alltid den høyeste kvaliteten når det kommer til håndverk og materialvalg. Sømmene i setene skaper et motiv som minner om elektriske kretskort, og er med på å skape den

komplette elektriske følelsen. Kontrastsømmer i oransje, med inspirasjon fra bilens elektriske anlegg, kan leveres som tilvalg. Stemningsbelysningen, som også kan velges som tilvalg, lyser subtilt opp overflatene, og gjengir linjene i interiøret. e-tron-skiltet i instrumentpanelet er også belyst.

Romslig
Med en akselavstand på hele 2,928 millimeter har den elektriske SUVen god plass til fem passasjerer og deres bagasje. Spesielt imponerende er benplassen i baksetet. Her er også den midtstilte tunellen man finner på konvensjonelle modeller fjernet, noe som gir ytterligere benplass, og samtidig understreker at dette er en fullverdig SUV i premiumsegmentet.

Sofistikert mobilitet
Med kombinasjonen av elektrisk drivlinje og komfortabelt, sofistikert interiør, skaper prototypen av Audi e-tron en helt ny opplevelse av mobilitet. Spesielt ved bykjøring, hvor en følelse av stillhet og ro skapes. Den eneste lyden er dekkene, og de elektriske motorenes milde sus. Akustisk komfort er en styrke ved alle Audis modeller. Prototypen av Audi e-tron tar det til neste nivå, samtidig som den også tilbyr utsøkt komfort på lange turer. Karosseriet har egen, høyteknologisk lydisolering som kan isolere lydoverføring i alle soner. Selv i høye hastigheter (85 km/t), kommer knapt noe vindstøy inn i kabinen, noe som også bidrar til en mer harmonisk kjøreopplevelse for både sjåføren og passasjerene.