Au pairene mister sitt eneste rettighetssenter

13.12.2016 08:24 | Norsk Folkehjelp

Regjeringen legger ned Au Pair Center og fjerner dermed au pairenes mulighet til rettssikkerhet. Skammelig, mener Norsk Folkehjelp og Fagforbundet.

– Regjeringen prioriterer skattelette til de rikeste, men synes ikke det er verdt å bruke 3 millioner for å sikre rettssikkerhet for de som passer de rikes barn. Det er skammelig at regjeringen ikke ser verdien av å sikre au pairene i Norge nødvendig rådgivning og oppfølgning, sier Per Nergaard, fungerende generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

Regjeringens kutt innebærer at Au Pair Center, som drives av Norsk Folkehjelp og Fagforbundet, må stenge. De til en hver tid rundt 3000 au pairer som er i Norge vil dermed ikke ha noe sted å henvende seg for å få hjelp til å ta opp kampen mot utnyttelse og dårlig behandling fra vertsfamiliene. Au pairene er ikke vernet av arbeidsmiljøloven og deres oppholdsstatus i Norge er knyttet til vertsfamilien. Det gjør dem til lette offer for utnyttelse.

– Vår erfaring er at mange au pairer er redde for å kontakte politiet eller UDI og at de derfor lider i stillhet. Au Pair Center er et lavterskeltilbud. Noe av grunnen til at au pairene tør å kontakte oss er fordi vi har bedrevet oppsøkende virksomhet og informert au pairene om vår uavhengighet, sier leder av Au Pair Center Magnhild Otnes Moussaid.

Antallet henvendelser til senteret har vært økende siden oppstarten i 2012 og er nå oppe i 1300 i året og inkluderer både au pairer og vertsfamilier. Flesteparten av au pairene som senteret er i kontakt med har opplevd regelbrudd.

– Au Pair Center bidrar til å jevne ut noe av maktubalansen mellom au pairer og vertsfamilien. Det at Au Pair Center legges ned vil innebære mindre kontroll over «au pair-markedet». Dermed blir det mye enklere for vertsfamilier å utnytte au pairer uten at noen griper inn. Dette er et kutt som i realiteten vil fjerne au pairenes mulighet til rettssikkerhet, sier Mette Nord, leder av Fagforbundet.