Åtte av ti vil ha bedre kontroll av snøscooter

Hele 81 prosent ønsker bedre kontroll av snøscootere og annen motorisert ferdsel i naturen.

- Dette er ikke overraskende. Den økende graden av ukontrollert motorferdsel i naturen er til plage for mange som søker gode naturopplevelser i skog og mark, og har lenge vært advart mot fra flere ulike hold innen friluftslivet i Norge, sier Siri Meland, fagsjef samfunnskontakt i Norsk Friluftsliv.

Norsk Friluftsliv, som er paraplyorganisasjonen for 16 norske friluftslivsorganisasjoner, med rundt 950 000 medlemskap, mener ulovlig kjøring i naturen må tas på alvor.

- Både på sjøen, i skog og på fjellet er dette en asymmetrisk konflikt, der myke trafikanter som badende, kajakkpadlere og skiløpere føler seg utrygge i møte med snøscootere og vannscootere. Dessverre blir utfallet ofte at barnefamilier og eldre unngår områder der de må dele arealene med uforutsigbare fremkomstmidler med høy fart, mener Meland.

Nye typer motorferdsel i natur, som fornøyelseskjøring med snøscooter, og sommerens vannscooterfrislipp, kan være en forklaring på hvorfor så mange nå ønsker strengere kontroll.

- Mange er bekymret for økt støy, flere skader og ulykker, og også for hvordan motorferdselen påvirker naturen og dyrelivet, sier Meland.

I undersøkelsen fra Kantar TNS kommer det også frem at stadig flere oppsøker naturen med et ønske om å oppleve stillhet og ro.

Dette kan være en annen forklaring på hvorfor så mange av oss ønsker å begrense motordur i naturen.

- Stillhet er blitt en mangelvare i dagens samfunn, og er noe nordmenn verdsetter høyt. Det er en verdi det er viktig at vi tar vare på, avslutter Meland.

Norsk Friluftsliv er paraplyorganisasjonen for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap og representerer over 5000 lokale lag og foreninger. Organisasjonene har individuelle medlemskap og er åpne for alle. De er landsomfattende eller har mer enn 10 000 medlemmer. Organisasjonene har ikke motorferdsel eller organisert konkurranseaktivitet som hovedformål.