Atea kaster seg inn i kampen om mobilkundene

Atea ønsker å ta posisjonen som den ledende aktøren på mobile løsninger for bedriftsmarkedet og kjøper 17,5 prosent av plattformselskapet eRate.

OFFENSIV: Michael Jacobs, administrerende direktør i Atea Norge, sier at Ateas storsatsning på mobil i bedriftsmarkedet er helt naturlig i en tid der telekom og IT smelter sammen. Foto: Gry Traaen

Dermed går det ikke lenge før Telenor og Telia får en ny utfordrer. Atea Mobil vil være i markedet som virtuell operatør etter sommerferien.

– Når IT og telekom smelter sammen i løsninger som gir markedet stor verdi innenfor Internet of Things (IoT), Big Data og Analytics, er det helt naturlig for oss som landets ledende systemintegrator å innta denne posisjonen. Vi skal sørge for at våre kunder får en mobil plattform som bidrar til å realisere de store mulighetene den teknologiske utviklingen gir. Derfor opprettelsen av Atea Mobil, som skal bli den foretrukne leverandøren av fremtidens mobile løsninger for våre kunder, sier Michael Jacobs, administrerende direktør i Atea Norge.

– Ingen vil være bedre posisjonert

Ifølge Jacobs har selskapet en klar ambisjon om å drive frem innovasjon og digitalisering, og samtidig tilby både eksisterende og nye kunder bedre tjenester og konkurransedyktige priser.

– Vi har i første omgang et mål om å ta minst 20 prosent av det totale mobilmarkedet.

Utover å levere tradisjonelle mobilabonnement, vil Atea også legge til rette for den ventede veksten innen nye enheter som trenger å være tilkoblet mobilnettet. Jacobs mener bruken av slike enheter vil eksplodere i omfang på veien mot fremveksten av smarte byer, Industri 4.0, digitalisering av velferd, skole og samferdsel, etablering av smarte bygg og i bedrifter generelt.

– Med den lange erfaringen og den brede kompetansen vi har innen IT og systemintegrasjon, er det ingen norske selskaper som vil være bedre posisjonert enn oss til å tilby fremtidens mobile løsninger, sier Jacobs.

Kjøper andel i eRate

Atea kjøper 17,5 prosent av selskapet eRate, som gjennom flere år har tilrettelagt for nyetableringer i telekombransjen. Ifølge Jacobs vil det gi Atea enda større muskler til å drive innovasjon og produkt- og tjenesteutvikling i det mobile markedet.

Mobilsatsningen blir en egen forretningsenhet i selskapet Atea Norge og vil bære navnet Atea Mobil.

I første omgang er det rekruttert 30 ansatte internt som vil jobbe i den nye forretningsenheten, og Jacobs ser for seg en rask vekst mot 100 medarbeidere.

– Vi har svært mye kompetanse på telekom allerede, og vi vil selvsagt fortsette jakten på de beste hodene for å bygge fremtidens beste mobile plattform. Vår ambisjon er klar; vi skal hjelpe våre kunder til å utnytte alle mulighetene digitalisering gir. Atea Mobil er et sentralt element i dette arbeidet, sier Jacobs.

Satsningen vil i første omgang gjøres i Norge, samtidig som selskapet løpende vil vurdere lansering i de øvrige landene Atea opererer i.

Michael Jacobs, administrerende direktør i Atea Norge, mobil (+47) 908 28 216

SATSER: Michael Jacobs, administrerende direktør i Atea Norge. Foto: Gry Traaen

Atea politianmelder tidligere salgsdirektør og selskapet 3A-it15.12.2015 09:00Pressemelding

Atea mistenker en tidligere salgsdirektør for ulovlig å ha samlet inn og gitt forretningskritiske interne Atea-dokumenter av et betydelig omfang videre til virksomheten 3A-it, som mistenkes for uberettiget å ha brukt disse forretningshemmelighetene. Anmeldelsen har forbindelse til den omtalte Dubai-turen i 2014, som Atea nå vurderer at reelt hadde til formål å flytte kunder fra Atea til 3A-it. Anmeldelsen skal få Bagmandspolitiet (dansk økokrim) til å undersøke om Atea har vært utsatt for straffbare overtredelser av den danske markedsføringsloven.