AtB flytter til lavenergibygg midt i Trondheim Sentrum

Vi ønsker AtB kundesenter velkommen til Prinsensgate 39, et forretningsbygg fra 1985 som nå er oppgradert til lavenergibygg og energiklasse A.
AtB Inngang/fasade Prinsensgate 39

E. C. Dahls Eiendom har fått tilsagn på Enovastøtte og reduserer energiforbruket med hele 750 000 kwh i året.

Følgende tiltak er utført:

• Solcellepanel for å oppnå energiklasse A
  • Etterisolering vegg og tak
  • Nye vindu med lav u-verdi hvor fasaden har elektrokromatisk teknologi som dimmer glassene for å redusere varme- og solinnstråling.
  • Utbedret tettheten og installerer høyteknologisk ventilasjonssystem.
  • Optimalisere driften av bygget ved bruk av varmepumpe til gatevarmen og forvarming av tiluft.

E. C. Dahls Eiendom er en langsiktig eiendomsbesitter og det er viktig for oss å gjøre rehabiliteringen til god forretning gjennom lønnsomme synergier mellom rehabilitering, energieffektivitet og vedlikehold, noe som skaper rom for bærekraftige investeringer.

Consto med sine underentreprenører har hjulpet oss til å optimalisere bygget med helhetlig planlegging for å redusere energibehovet og finne langsiktige tiltak som også er økonomisk optimale.

Kommentar fra Prosjektleder Lisa Johansen i E. C. Dahls Eiendom:

«Når entreprenøren har egen energirådgiver bidrar det til at det blir enkelt å implementere løsningene i prosjektet. På denne måten blir tiltak og mål fulgt opp tett gjennom prosjektet.»

Kommentar fra prosjektleder Roy Sangrind i Consto:

«Dette har vært en utfordrende oppgave hvor vi har hatt stort utbytte av å spille på hele registeret av vår tverrfaglig kompetanse innen grønn bygging, og rehabilitering.

Det å være i samspill med en byggherre som våger å tenke utradisjonelt, som ser ny teknologi og bærekraft som muligheter til å optimalisere bygget, er inspirerende for en entreprenør».

AtB Inngang/fasade Prinsensgate 39
AtB Kundesenter
Eiendomssjef Annie Blix Olsen og Prosjektleder Lisa Johansen i E. C. Dahls Eiendom
Nils Magne Vikan (Innkjøpsleder ECDE), Lisa Johansen (Prosjektleder ECDE), Roy Sandgrind (Prosjektleder i Consto), Jon Vindal (Utviklingssjef bærekraftige bygg Consto)

E. C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986 gjennom en fisjon i E. C. Dahls Bryggeri. Selskapet overtok da blant annet det tradisjonsrike bryggerikvartalet på Kalvskinnet. Selskapet er det ledende eiendomsselskap i Trondheim Sentrum, og ønsker å være en naturlig eiendomspartner for privat næringsliv og offentlige virksomheter i bykjernen.

Selskapets strategi er å være en langsiktig eiendomsaktør innenfor elveslyngen og legger vekt på å tilby lokaler med riktig kvalitet til riktig pris tilpasset brukerens behov.

E. C. Dahls Eiendom AS eier helt eller delvis over 70 eiendommer i Trondheim sentrum.
Selskapet eies av Reitan Eiendom AS.