Asplan Viak

Asplan Viak tar styring for fremtiden - vår første hydrogenbil er på plass

15.3.2017 12:47 | Asplan Viak

Asplan Viak 2017: Vår firmabil går på hydrogen som produseres av energien solcellene på kontorlokalene våre generer.

Øyvind Mork, administrerende direktør Asplan Viak Foto: Chris Aadland

- Vår visjon er å være den fremste arena for samfunnsutvikling. For oss blir det derfor viktig å gå foran og leve som vi lærer. Derfor er vi partner, rådgiver og leietaker i Powerhouse Kjørbo. Derfor går vi nå til anskaffelse av hydrogenbil, sier administrerende direktør for Asplan Viak, Øyvind Mork.

Bygg og bil representerer vår tids store klima- og miljøutfordringer.

- Vår hydrogenbil er et tydelig eksempel på hvordan det er mulig å utfordre gamle sannheter. Vi har skapt en positiv symbiose hvor miljøverstingene bygg og bil bidrar til løsningen ikke problemet, sier Mork.

Eksempel til etterfølgelse

-Det er gledelig at Asplan Viak er tidlig ute med å gå til anskaffelse av hydrogenbil. Innovative, smarte innkjøp er viktig for de som vil være i forkant av utviklingen. Akershus fylkeskommune legger til rette for utviklingen ved å støtte etablering av hydrogenstasjoner, og gleder seg over at bedrifter og privatpersoner nå kan ta disse i bruk. Jeg oppfordrer derfor bedrifter i Asker og Bærum til å følge Asplan Viaks glimrende eksempel og velge hydrogen som drivstoff når de skal anskaffe nye biler, sier Eirik T. Bøe, leder for Hovedutvalg for plan, næring og miljø, Akershus fylkeskommune.

Disruptiv innovasjon vil prege mobilitetsbransjen i tiden fremover

- Vi i ALD Automotive er stolte av å kunne levere vår første hydrogenbil til det norske markedet og til Asplan Viak. Dette henger godt sammen med våre strategiske mål om å aktivt ta del i utviklingen, samt utrullingen av innovative løsninger for å lede an endringen i mobilitetsmarkedet, sier administrerende direktør for ALD Automotive, Annie Pin.

Bærekraftig mobilitet vil preges av ytterligere disruptiv innovasjon i tiden fremover med tanke på utvikling av nye biler og andre former for mobilitet

Presseinvitasjon:

Vi inviterer herved pressen til å delta på Asplan Viaks overtakelse av hydrogenbil.

Dato: Torsdag 16. mars

Klokken: 12.00

Sted: Hydrogenstasjonen på Kjørbo, Kjørboveien 20, Sandvika.

Øyvind Mork, administrerende direktør Asplan Viak Foto: Chris Aadland

Om Asplan Viak

Asplan Viak
Kjørboveien 20
1337 Sandvika

+47 417 99 417http://www.asplanviak.no

Asplan Viak er et av Norges største rådgivende ingeniør- og arkitektfirmaer. Selskapet har i snart 60 år bistått med tverrfaglig rådgivning og analyser til offentlig og privat virksomhet. Vi har ca. 900 medarbeidere, fordelt på 31 kontorsteder. Virksomheten er organisert i to divisjoner: Plan og Arkitektur og Bygg og Infrastruktur. Asplan Viak er eiet av Stiftelsen Asplan.

Våre rådgivere representerer mange fagfelt. Vi jobber ofte i tverrfaglige team og ønsker å utvikle helhetlige, miljøriktige og funksjonelle løsninger – i dialog med våre oppdragsgivere.

Følg saker fra Asplan Viak

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Asplan Viak på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Asplan Viak