Asplan Viak på vinnerlaget i internasjonal miljøkonkurranse

Vårt team gikk til topps i den internasjonale konkurransen Reinventing Cities Oslo med sitt forslag «Recipe for Future Living», som tar gjenbruk og byøkologi til nye høyder.
Recipe for Future Living:  Ved å betrakte området som en del av byens økosystem skapte vi et vakkert og meningsfullt gjenbrukslandskap som fanger karbon, håndterer store mengder overvann og styrker lokalsamfunnet. Illustrasjon: MAD
Recipe for Future Living: Ved å betrakte området som en del av byens økosystem skapte vi et vakkert og meningsfullt gjenbrukslandskap som fanger karbon, håndterer store mengder overvann og styrker lokalsamfunnet. Illustrasjon: MAD

En enstemmig jury, med NAL som konkurransefunksjonær, mener «Recipe for Future Living» har besvart konkurranseoppgaven på den beste måten.

Teamet bak vinnerforslaget «Recipe for Future Living» består foruten eiendomsutviklerfirmaet INEO Eiendom AS, av MAD arkitekter, Landskap+ AS, Asplan Viak, Vill Energi AS, Léva Urban Design, Resirqel AS, Mad communication AS og Deichman Bibliotek Stovner.

- Dette er fantastisk! Vi har vært et raust, nysgjerrig og engasjert team med et felles mål: utvikle en oppskrift som setter en ny global standard for bærekraftig stedsutvikling, sier vår landskapsarkitekt og fagansvarlig for byøkologi, Rune Skeie.

Tar gjenbruk til nye høyder

På tomten Fossumdumpa på Stovner får teamet nå muligheten til å realisere vinnerprosjektet. Her skal det detaljplanlegges et kvartal med boliger og næringslokaler.

- Hele prosjektet er basert på ombruk av materialer fra andre byggeprosjekter. Som del av undersøkelsene ble rivningsklare bygg i sentrale deler av Oslo kartlagt og ulike brukte materialer og komponenter integrert i arkitekturen. For eksempel er karakteristiske glasspartier fra Galleri Oslo foreslått som veksthus på Stovner, forteller Asplan Viaks ombruksrådgiver, Anne Sigrid Nordby.

Alle bygningsmaterialer er tenkt prosessert og tilpasset som modulære og demonterbare elementer, slik at det tilrettelegges for ombruk også i neste runde. Fasaden er forskjellig for hver blokk. Fasadene bygges opp i seksjoner med en gjennomtenkt detaljering som sikrer at de ulike veggflatene kan ha ulik kledning.

- Prinsippet gjør at man kan tilpasse fasaden til ulike volumer av tilgjengelige materialer, og at det er enkelt å foreta utskiftinger når en eller flere plater slites eller ødelegges, forteller omruksrådiveren entusiastisk.

Sterkt ekspertlag sikret seier

- Vinnerutkastet gir meget gode løsninger for en rekke prinsipper som juryen anbefaler at legges til grunn for det videre arbeidet, heter det i juryens begrunnelse.

Konseptet i «Recipe for Future Living» har jobbet hardt med å å skape god kontakt mellom ute- og inneområder – både på bakkenivå, terrasser og på takene.

- Prosjektet har et bredt sammensatt team, hvor alle er eksperter på sine felt, sier Skeie.
Asplan Viak har bidratt innen temaene byøkologi, ombruk og ombrukbarhet, strategisk landskapsplanlegging, klimatilpasning, klimagassreduksjon og mobilitet.

Landskapet er utviklet gjennom et nært samarbeid mellom Landskap+ og Asplan Viak, og ombrukskonseptet er utviklet gjennom et fruktbart samarbeid mellom Asplan Viak, Resirqel og MAD arkitekter.

Byøkologisk tilnærming

Ved å betrakte området som en del av byens økosystem skapte vi et vakkert og meningsfullt gjenbrukslandskap som fanger karbon, håndterer store mengder overvann, utvikler verdifullt artsmangfold, produserer lokal mat og styrker lokalsamfunnet.

- Hele landskapet tas i bruk. Fra gårdsrom til tak. Takenes ulike nivåer er koblet sammen og gjør det mulig å bevege seg fra tak til tak – slik at det blir en sammenhengende fellesarena, sier Rune Skeie.

Felles oppholdsarealer er plassert i blågrønne omgivelser hvor natur, spiselig landskap og mangfold er en integrert del av utformingen.

- Dette gir innholdsrike, attraktive uterom med høy opplevelsesverdi med byøkologiske grunntoner. Målet er å skape et godt sted å bo og å leve!

Asplan Viak er et av Norges ledende rådgivende ingeniør- og arkitektfirmaer. Selskapet har i snart 60 år bistått med tverrfaglig rådgivning og analyser til offentlig og privat virksomhet. Vi har over 1000 medarbeidere, fordelt på 31 kontorsteder. Virksomheten er organisert i to divisjoner: Plan og Arkitektur og Bygg og Infrastruktur. Asplan Viak er eiet av Stiftelsen Asplan.

Våre rådgivere representerer mange fagfelt. Vi jobber ofte i tverrfaglige team hvor vi utvikler helhetlige, miljøriktige og funksjonelle løsninger – i tett dialog med våre oppdragsgivere.