Askøy vant første runde i seilsportsligaen

Askøy Seilforening gikk til topps i første runde av seilsportens eliteserie, som bød på flere overraskelser. – Gode starter og god fart i båten la grunnlaget, sier Stian Soltvedt på Askøy-laget.
Askøy Seilforening vant den første runden av seilsportsligaen i 2019 som ble avholdt i Oslo. Fra venstre Chris Skogen, Nils Olav Handegard, Håvard Espeseth og Stian Soltvedt. ‹Foto: Trond R. Teigen]

Overraskende for mange ble det Askøy Seilforening som gikk til topps i den første eliteserierunden i seiling. Havnebassenget i Oslo bød for en gangs skyld på friske vindforhold, og det passet seilerne fra Askøy bra.

– Vi stilte med et relativt stort og tungt mannskap, noe som betød at vi kunne ri båten godt ned og seile med fullt trykk i seilene. Det ga oss god fart i båten og et aldri så lite fartsoverskudd til de fleste konkurrentene. I tillegg til det hadde vi gode starter, noe som er veldig viktig på så korte baner som benyttes i seilsportsligaen, sier Stian Soltvedt.

Vant syv av 11 seilaser

Laget vant syv av 11 seilaser, men til tross for denne seiersrekken var det kamp til siste slutt mot laget til Ålesunds Seilforening. Ålesunds annenplass, kun to poeng bak, må sies å være rundens største overraskelse. Seilforeningen satser hardt på ligaseiling, men det var litt uventet at den relativt ferske satsingen skulle gi så god uttellig så fort. Seilforeningen har sin første sesong i eliteserien i år etter å ha vært i 1. divisjon i 2018.

På tredjeplass endte forhåndsfavorittene fra Åsgårdstrand. De hadde en litt famlende innledning den første konkurransedagen, men kom sterkt mot slutten av runden i Oslo og var det beste laget på siste konkurransedag.

Seilte sammen for første gang

På det seirende laget fra Askøy seilte foruten Stian Soltvedt også Nils Olav Handegard, Chris Skogen og Håvard Espeseth.

– Vi har alle seilt mye hver for oss, men vi har aldri seilt sammen før vi startet her i Oslo. Du kan vel si vi seilte på «gammel rutine». Likevel gikk samarbeidet som smurt og vi gjorde få feil, noe det ikke er rom for å gjøre i så tette felt som det er i seilsportsligaen. Da ligger man bak i feltet med en gang, sier Stian Soltvedt, som er den på laget som har mest erfaring fra seilsportsligaen av de fire etter å ha seilt samtlige runder i seilsportsligaen de to siste årene.

Laget fra Ålesund bestod av Andreas S. Larsen, Ole Grytdal, Håvar Yndestad og Thorbjørn Thomas Hansen.

På Åsgårdstrands lag seilte Jostein Grødem, Karen Kristoffersen, Asbjørn Grødem og Trym Markussen.

Oslofjorden Seilkubb vant runden i 1. divisjon foran Horten Seilforening og studentene fra Trondheim på laget til NTNUI.

Seilsportsligaen fortsetter med andre runde om 14 dager, 22. – 23. juni, på Hankø.

Magnus Hedemark i SailLogic, telefon 970 30 592, e-post: magnus@saillogic.no

Åsgårdstrand Seilforening var favoritter, men måtte nøye seg med tredjeplass i 1. runde i eliteserien. [Foto: Trond R. Teigen]
Regattabanen i Oslo havnebasseng bød på friske forhold begge dager under seilsportsligaen, [Foto: Trond R. Teigen]

Norges Seilforbund (NSF) er øverste myndighet og organiserer norsk seilsport. NSF er internasjonalt tilsluttet det internasjonale seilforbundet, World Sailing.

NSF er eier av Norsk Seilsportsliga. Det operative ansvaret for gjennomføringen av ligaen har SaiLogic.