Askøy-seilere seiler om Champions League-plass

Også seilerne har sin Champions League, og til helgen seiler Askøy Seilforening om en plass i den internasjonale ligaen i 2020.
CHAMPIONS LEAGUE: Askøy Seilforening seiler for en plass i Sailing Champions League i Trondheim. Stian Soltvedt til venstre (lengst akter i båten). (FOTO: Morten Jensen)

De fire beste seilforeningene i Norsk Seilsportsliga, som har sin finalerunde i Trondheim kommende helg, kvalifiserer seg for en plass i Sailing Champions League, som er seilernes svar på fotballens Champions League. Før den siste serierunden er Askøy Seilforening på 3. plass, og laget ligger dermed an til å kunne ta en av de ettertraktede plassene.

– Men det skal for all del seiles først, men vi skal slå fra oss som aller best vi kan. Det er to seilforeninger som er nokså sikre på en plass i Sailing Champions League, og så er vi tre foreninger som kjemper om de to siste plassene, sier Stian Soltvedt, som er kaptein på Askøy-laget.

Med seg har han Torstein Hellebust, Anne Sophie Hansen og Karl Emil Haugen.

– De har alle erfaring med den spesielle formen for seiling som ligaseiling er, så vi føler oss godt forberedt, selv om vi ikke har seilt med akkurat denne mannskapskombinasjonen før, sier Soltvedt.

Askøy Seilforening har stilt med ulikt lag i alle de foregående tre serierundene. Den eneste som har vært med på alle, er Stian Soltvedt selv.

Økende interesse for ligaseiling

Liga-seiling foregår i båttypen J/70, som er en 22 fots planende kjølbåt som seiles av fire personer. Konkurransen foregår ved at fem og fem båter seiler i heat på en kort regattabane og scorer poeng etter plasseringen de får i heatet. Tilsammen skal hver seilforening igjennom inntil 14 heat, og den foreningen med færrest poeng, vinner. Askøy Seilforening seiler i eliteserien, som består av 15 seilforeninger fra hele landet. I tillegg er det en 1. divisjon som også består av 15 foreninger.

– Interessen for denne typen seiling er økende i foreningen. Askøy Seilforening er jo en forening der brorparten av medlemmene er turseilere. Det er ikke så mange som er jolle-seilere og dermed vant med så rask seiling som liga-seiling er. Men vi merker at flere blir interesserte i dette, sier Stian Soltvedt.

Og skulle Askøy Seilforening klare å kvalifisere seg til Sailing Champions League, vil det neppe dempe interessen.

Harde konkurrenter

Åsgårdstrand Seilforening og Tønsberg Seilforening har et lite forsprang på de øvrige foreningene i eliteserien før den fjerde og siste serierunden i Trondheim, mens de to hardeste konkurrentene til askøyværingene er laget til BI-studentene, BI Athletics, og Arendals Seilforening.

Ligarunden i Trondheim blir overført direkte på Facebook fra kl 13 lørdag 7. september og fra samme tidspunkt søndag. Resultatutviklingen og seilasene i et grafisk format kan man også følge direkte på SAP Sailing Analytics.

Stian Soltvedt, Askøy Seilforening • Tlf. 99306941 • E-post: stiansoltvedt@hotmail.com

FIRE BESTE: Stian Soltvedt (til venstre) og laget hans fra Askøy håper det skal bli grunn til å juble etter den siste serierunden i seilsportsligaen i Trondheim. (Foto: Morten Jensen)

Norsk Seilsportsliga foregår i båttypen J/70, som er en moderne, planende båt for et mannskap på fire. Fem og fem båter/lag seiler mot hverandre i hvert heat på korte baner. Hver seilas har en varighet på mellom 10 og 15 minutter, og i løpet av en serierunde skal hvert lag gjennomføre inntil 14 seilaser. Vindforholdene bestemmer imidlertid hvor mange heat som til syvende og sist blir gjennomført.

En førsteplass gir ett poeng, 2. plass to og så videre, og det laget med færrest poeng vinner serierunden.

Det er to divisjoner - Eliteserien og 1. divisjon. Arrangørene stiller med båter og alt utstyr som benyttes under serierunden.

Det arrangeres tilsammen fire serierunder. De fire beste seilforeningene i eliteserien etter fire serierunder kvalifiserer seg til Sailing Champions League det påfølgende året. De fire nederste rykker ned i 1. divisjon, og de fire beste i 1. divisjon rykker opp i eliteserien i det påfølgende året. De fire nederste lagene i 1. divisjon rykker ut og må seile kvalifisering mot eventuelle andre lag som ønsker å delta i seilsportsligaen om de fire ledige plassene.

Norges Seilforbund er eier av Norsk Seilsportsliga. Det operative ansvaret for gjennomføringen av ligaen har eventselskapet SaiLogic.