ASKO og ST1|Shell inngår avtale om bærekraftig biodrivstoff

28.2.2017 08:51 | NorgesGruppen

Dagligvaregrossisten ASKO og energiselskapet ST1 har i dag inngått langsiktig avtale om leveranser av bærekraftig biodrivstoff til ASKO. Avtalen sørger for at ASKO gjør et betydelig skritt i retning av å nå ambisjonen om 100% fornybart drivstoff i distribusjon innen 2020.

Drivstoffet ST1 skal levere er produsert med utgangspunkt i slakteavfall, matavfall, restprodukter fra skogindustrien etc. Alle produktet er sertifisert etter EUs bærekraftkriterier.

ST1 forplikter seg til å levere bærekraftig biodrivstoff til samtlige av ASKOs 13 anlegg i Norge fra 1. april i år. Bare i inneværende år vil ST1 levere 11 millioner liter biodrivstoff til ASKO. Avtalen som er inngått er 5 årig.

- ASKO har en ambisjon om å bli bærekraftig og klimanøytral. Derfor er det av stor betydning at våre lastebiler forurenser minimalt. Avtalen vi nå har inngått med ST1 er viktig for å nå våre klimamål, sier styreleder Torbjørn Johannson i ASKO.

- For ST1 er denne avtalen svært gledelig. Den gjør at vi styrker vår posisjon som et ledende selskap innen fornybar energi. Jeg opplever at det er spennende å jobbe sammen med ASKO, ettersom selskapet i likhet med ST1 har ambisiøse mål innen klima og miljø, sier administrerende direktør i ST1 Norge Mika Wiljanen.

Om ASKO
ASKO er NorgesGruppens grossistselskap. ASKO omfatter 13 regionale ASKO-selskap, sentrallagre og samlastingsterminal på Vestby i Akershus. ASKO NORGE AS er morselskapet til de regionale ASKO-selskapene, og samtidig det regionale ASKO-selskapet i Oslo og Akershus. ASKO-selskapene er lokalisert fra Lillesand i sør til Tromsø i nord. Med 600 lastebiler på veien hver dag er ASKO en av Norges største transportbedrifter.

Om ST1
ST1 er et finsk energiselskap med visjon om å være ledende på produksjon og salg av CO2-bevisst energi. St1 Nordic har i tillegg til bensinstasjoner, flere fabrikker for produksjon av avansert bioetanol i Finland og Sverige. St1 Group driver et oljeraffineri Sverige. St1 Nordic er en av Nordens ledende selskaper innen olje og energi. Selskapet driver Shell stasjonene i Norge, Sverige og Finland og selger drivstoff, butikkvarer og bilvask på 1 450 energistasjoner, og selger fossile og fornybare drivstoff og oljeprodukter til bedriftskunder innen industri, marine og transport.

Over 1 800 dagligvarebutikker fordelt over hele landet, hvorav over halvparten er kjøpmannseide, tilbyr mat- og drikkevarer fra hele spekteret av store internasjonale leverandører til norske lokale leverandører.

Den landsdekkende virksomheten danner et viktig grunnlag for konsernets verdiskaping i det norske samfunnet. De lokale kjøpmennene bidrar til å skape verdier og arbeidsplasser i lokalsamfunnet. Det er dokumentert at bevaring av nærbutikken er viktig for å hindre fraflytting fra distriktene (Møreforsking, 2014). Effektiv varelevering gir butikkene lavere priser og bredt utvalg, og kjøpmenn får lavere kostnader og høyt varetrykk i butikken.

NorgesGruppen har ledende konsepter i alle segmenter, både dagligvare, servicehandel og storhusholdning. Produktutvikling og innovasjonsarbeid er viktig for utviklingen av tilbudet til norske forbrukere. NorgesGruppen skal være en medspiller og samarbeidspartner for leverandører og norsk landbruk.