ASKO åpner hydrogenstasjon i Trondheim 6. desember 2017

ASKO åpner hydrogenstasjon den 6. desember. Hydrogen skal framstilles lokalt, med energi fra bl.a. 9000 m2 solceller på taket til ASKO MIDT-NORGE. Hydrogen skal brukes som drivstoff for lastebiler, biler og trucker i egen virksomhet. Under åpningen vil både trucker og personbiler som går på hydrogen bli presentert. Anlegget vil i full drift produsere over 300 kg hydrogen pr. døgn.

ASKO har søkt i markedet etter større lastebiler med rekkevidde opp mot 500 km som kan benytte hydrogen som drivstoff. Valget falt på Scania.

ASKO har bestilt fire treakslede chassiser på 26 tonn og 21 palleplasser. Lastebilene drives elektrisk med strøm fra brenselsceller som benytter hydrogen som drivstoff. Lastebilene er under produksjon, og vil bli levert høsten 2018.

ASKO har en ambisjon om å bli klimanøytral. Ambisjonen innebærer at ASKO kun skal distribuere matvarer med fornybart drivstoff innen 2020. Hydrogenprosjektet til ASKO MIDT-NORGE er et viktig ledd på å nå denne ambisjonen.

Hydrogenteknologi har et stort potensiale som 0-utslippsalternativ for lastebiler på lengre distanser, mens elektriske lastebiler kan egne seg mer for bynær distribusjon. De første elektriske lastebilene er allerede i drift på norske veier.

Media er velkommen til å delta på åpningen som begynner kl. 1300 -  6. desember 2017. Adressen er Østre Rosten 104 – 7075 Tiller. Vennligst meld deres ankomst innen 5. desember.

Om ASKO:
ASKO er Norges største grossist, og leverer dagligvarer til NorgesGruppens kjeder. ASKO er også en betydelig leverandør til storhusholdnings- og servicehandelsmarkedet. ASKO omfatter 13 regionale ASKO-selskap. Med 600 lastebiler på veien hver dag er ASKO en av Norges største transportbedrifter, og er del av NorgesGruppen.

For mer informasjon ta kontakt:

ASKO MIDT-NORGE AS
Direktør Jørn A. Endresen: 952 87 845
Prosjektleder Roger Sæther: 951 61 280

NorgesGruppen skal tilby alt fra den rimeligste til den beste gourmet i dagligvare, bidra til et variert og sunt kosthold, og vise ansvarlighet fra jord til bord.

Forretningsidéen til NorgesGruppen er å være et ledende handelsforetak innenfor forbruksvarer i Skandinavia med hovedfokus i Norge. Kundenes behov skal være selskapets rettesnor, og vår virksomhet skal være basert på langsiktighet, tillit, kompetanse, effektivitet og lønnsomhet i hele verdikjeden.

Våre ledende konsepter i dagligvare er KIWIMENY, SPAR og JokerDeli de LucaMIX og Jafs er våre ledende servicehandelskonsepter.