Askepott er TV-favoritten på julaften

Kommunikasjonsdirektør i RiksTV, Bernt Andersen

Askepott er den største TV-favoritten på julaften – nesten halvparten av den norske befolkningen sier at de skal se «Tre nøtter til Askepott» på NRK1. Også i år ser det norske folk ut til å satse på NRK den 24. desember. Det viser en landsrepresentativ undersøkelse som Norstat AS har gjort på oppdrag fra RiksTV.

Mens 45 prosent av respondentene svarer at de skal se «Tre nøtter til Askepott», sier 39 prosent at de skal få med seg «Donald Duck og vennene hans» på samme NRK1. På tredjeplass kommer «Sølvguttene synger julen inn», også det på NRK1.

De over femti år skal ha æren for å dra «Sølvguttene synger julen inn» opp på listen. 42 prosent i denne aldersgruppen oppgir at de skal få med seg at Sølvguttene synger julen inn klokken 17.00, noe som er dobbelt så mange som i de øvrige alderssegmentene.

- Jula er tid for TV-tradisjon. Det er tydelig at folk velger klassikere på julaften. De vet hva de får på TV denne dagen, og dette er tydeligvis ikke dagen for å bryte med etablerte seermønstre, sier kommunikasjonsdirektør Bernt Andersen i RiksTV.

Det er et klart flertall av kvinner som vil få med seg «Tre nøtter til Askepott». 54 prosent av kvinnene svarer i undersøkelsen at de skal se på, mens 36 prosent av mennene svarer det samme. De yngre er også overrepresentert: Hele 59 prosent i aldersgruppen 18-29 år vil få med seg Askepotts ferd mot å kapre prinsen, mens det i alderskategorien 50 pluss kun er 31 prosent som svarer tilsvarende. Og det er folk i Nord-Norge som i størst grad har meldt at de skal se på Askepott, med 52 prosent.

«Donald Duck og vennene hans» kommer som nummer to. Her svarer 40 prosent av kvinnene at de skal se på Donald mot 37 prosent av mennene. Og størst interesse er blant de mellom 18-29 år, med 45 prosent. Oslo-folk ser ut til å glede seg mest til gjensynet med Donald, Timmy Gresshoppe og resten av Disney-karakterene; 44 prosent av Oslo-respondentene oppgir at de vil se dette på julaften.

96 prosent av de spurte sier at de skal se de nevnte programmene på julaften på tradisjonell TV, åtte prosent svarer nettbrett/mobil, syv prosent svarer PC og tre prosent DVD/blu-ray.

- Julaften er dagen hvor familiene samles, og ikke minst gjør de det foran den store skjermen i stua. Det er en del av den sosiale samlingen dette også, fra tidlig til sent, sier Bernt Andersen.

Totalt var det 1014 respondenter i den landsrepresentative undersøkelsen foretatt av Norstat AS for alle over 18 år. Undersøkelsen ble foretatt i månedsskiftet november/desember.

10 på topp

1. NRK1: «Tre nøtter til Askepott»: 45 %