Ask Carol er endelig ute med EP-debuten

Foto: Stian Andersen

Ikke alle norske band blir invitert til SXSW to år på rad. Ei er det heller mange som klarer å booke turnéer i Japan, Sør-Korea og Filippinene med få eller ingen utgivelser i katalogen sin. Dette er imidlertid bragder som Ask Thorsønn Borgen fra Trondheim og Karoline Strømshoved fra Tynset har klart - sammen. Før de begir seg ut på veien igjen er det duket for en ny milepæl for Ask Carol, når de i dag endelig slipper debut-EPen.

"Ask Carol" inneholder fem låter, deriblant førstesingelen "Gonna Do It" som gikk til topps i Norge og Tyskland på Spotifys virale lister. Disse låtene er en blanding av grom rock med mye attitude, og drømmende folk-pop med bred appell, slik som på låta "Caught Up In A Race".

Både Ask og Karoline har bakgrunn fra studier i rytmisk og jazz i Trondheim og Kristiansand. På hver sin kant har de spilt i flere band og jobbet freelance for andre artister. Låtene skriver og komponerer de selv, gjerne på hytta omringet av vakker norsk natur, fjell, vann og sauer. Med bakgrunnen i jazz er de ikke redd for å blande ulike stilarter for å oppnå sitt unike sound og kule låter.

Hele EPen kan høres her! Har du noen spørsmål, eller vil intervjue Ask Carol? Kontakt nicolay@grappa.no.

Artwork for "Ask Carol"

Einar Flaa sitt nye album er ute nå12.10.2018 09:23Pressemelding

– Jeg var 12 år da jeg begynte å skrive musikk. Fortsatt husker jeg hvor befriende det føltes å skape noe på egenhånd med pappas skjeve gitar. Det var som om låtene bare rant ut. Denne gitaren hørte Einar Flaa mye i oppveksten, akkompagnert av sin fars protestviser - såpass at Flaa lenge trodde at det eneste musikken som fantes var kampviser. Tre tiår senere, føler han selv at det også er hans musikalske skjebne å bruke musikken til å framheve et budskap, og hva han selv kjemper for. For Flaa handler det om den største trusselen som er mot planeten vår og menneskene som bor på den. Med et stjernelag av medmusikanter, har Flaa laget et album med et evig aktuelt og essensielt budskap. På Silent String får han virkelig vist sin kjærlighet for naturen. Samtidig retter han et skarpt blikk mot menneskers overforbruk og dets konsekvenser i en tid hvor de rike verner om sine rikdommer og hvor jorda bare gir og gir uavhengig av hvordan vi behandler den, og om hvordan vi tar naturen og ressursen

Jan Eggum sin nye singel er ute nå5.10.2018 08:51Pressemelding

– Det er på tide å ta tilbake den samfunnsengasjerte visen, sier Jan Eggum om sin nye singel. «Svik» er andre singel fra hans kommende album, Alt, akkurat nå, som allerede har bydd på svært fengende «Kjærlighet som kommer». Det er en låt som viser en annen side av den kommende plata, og du kan høre den her! – Denne sangen handler om at de små blir tatt og at de store går fri. De rusavhengige, gateprostituerte, småtyvene og underklassen er lette å ta, mens halliken, dopdealeren, horehotell-eieren og finansmennene i italienske dresser der bak går fri, forteller Eggum. – Det er hva man kaller et svik. PS: Alt, akkurat nå er flyttet én uke frem, og kan høres overalt der du hører musikk 9. november.

Einar Flaa slipper "Activist"28.9.2018 10:16Pressemelding

12. oktober, dagen da Einar Flaa sitt nye album Silent String kommer, nærmer seg med stormskritt. Men, vi har én siste singel på lur, som er ute nå og kan høres her! "Activist" er kampsangen på den kommende plata til Einar Flaa. Låten er en oppfordring om å komme oss opp av sofaen, brette opp ermene og engasjere oss mer for miljøsaken. – Dette er ikke nødvendigvis en oppfordring til aktivisme, men et håp om å skape økt engasjement og handling i forhold menneskenes fremtid på jorden, forteller Flaa. – Forskning forteller oss at menneskene er i ferd med å ødelegge planeten. Vi forurenser havene, slipper ut klimagasser og bygger ned naturen. De aller fleste synes dette er fælt, men altfor få gjør noe konkret for å motvirke det. Hvordan kan vi bare sitte og se på at dette skjer, uten i større grad ta tak i dette selv? Hør "Activist" her!

Nytt album fra Sigrun Loe Sparboe28.9.2018 09:10Pressemelding

En labyrint er et sted å finne vei og fare vill, og som byr på utfordringer i det uvisse. Det er lett å gå seg bort. Sånn er det med livet òg; krumninger og dreininger gjør det umulig å se slutten og utgangen. – Vi er alle på vei og leter etter mening og svar. Labyrinten tolkes som livets begynnelse, transformasjon, utvikling, ende og kaos. Det er dette mitt nye album, Labyrint, handler om, sier Sigrun Loe Sparboe. Albumet kan du endelig høre her! – Siden forrige plate har jeg opplevd store forandringer i livet. Jeg har født tvillinger, foretatt avgjørende og store valg, slått rot, giftet meg og blitt fylt opp med nye sanger. Gjennom dette har jeg erfart hvor sårbart livet er. Låtene på Labyrint gjenspeiler de siste årene og alt det har rommet, forteller hun videre. Sparboe er opptatt av å formidle historier og pakker tekstene inn i melodiske komposisjoner. Hun får publikum til å smile gjennom tåreblanke øyne og er kjent for å gi det hverdagslige og nære en særegen skjønnhet. Labyrint

Jan Eggum med første singel fra kommende album14.9.2018 12:58Pressemelding

– «Kjærlighet som kommer» er en fortelling om en kvinnelig romantikker som håper «han» er mer enn en sommerflørt. Hun håper på at det er noe mer enn det, altså kjærlighet som kommer. Men den kjærligheten varer bare en sommer, forteller Jan Eggum selv om sin nye singel. Dette er første singel fra Eggum sitt kommende album, Alt, akkurat nå, som er ute 16. november - tre år etter han slapp suksessalbumet Rio. Albumet tar ikke bare for seg ordentlige kjærlighetsviser om liv og samliv, slik som i «Kjærlighet som kommer», men inneholder også sanger med tematikk innen både kultur og samfunn. Hør den ferske singelen her! «Kjærlighet som kommer», samt resten av Alt, akkurat nå, er produsert av Yngve Sætre, og musikken er drapert av musikere som Jørgen Sandvik (Real Ones), Chris Holm (Sondre Lerche, Young Dreams) og Ivar Tormodsæter.

Ny singel fra Sigrun Loe Sparboe14.9.2018 10:24Pressemelding

«Til høsten» er tredje singel fra Sigrun Loe Sparboes tredje soloalbum, Labyrint, og du kan endelig høre den her! – Denne singelen er en sval, men likevel lun hyllest til sesongen vi er på vei inn i nå, forteller Loe Sparboe om «Til høsten». – Er du en av de som synes denne årstida kan være tung og trist, håper jeg at det kan snu med denne låten, som et soundtrack til høsten. Albumet slippes om to uker, 28. september, på Grappa Musikkforlag, og inneholder også singlene «Nordfolket» og «Lyst» som ble gitt ut tidligere i år. Sigrun Loe Sparboe er låtskriver og sanger fra Harstad, som de siste ti årene har spilt land og strand rundt i Norge. Hun har sluppet ny musikk hvert av disse aktive årene og høstet gode kritikker. Med seg har hun her musikerne Mattias Krohn Nielsen, Jørgen Smådal Larsen, Heming Valebjørg, Sverre Tollefsen Laupstad, Kaja Fjellberg Pettersen, og Lise Voldsdal.