Ask Carol er endelig ute med EP-debuten

Foto: Stian Andersen

Ikke alle norske band blir invitert til SXSW to år på rad. Ei er det heller mange som klarer å booke turnéer i Japan, Sør-Korea og Filippinene med få eller ingen utgivelser i katalogen sin. Dette er imidlertid bragder som Ask Thorsønn Borgen fra Trondheim og Karoline Strømshoved fra Tynset har klart - sammen. Før de begir seg ut på veien igjen er det duket for en ny milepæl for Ask Carol, når de i dag endelig slipper debut-EPen.

"Ask Carol" inneholder fem låter, deriblant førstesingelen "Gonna Do It" som gikk til topps i Norge og Tyskland på Spotifys virale lister. Disse låtene er en blanding av grom rock med mye attitude, og drømmende folk-pop med bred appell, slik som på låta "Caught Up In A Race".

Både Ask og Karoline har bakgrunn fra studier i rytmisk og jazz i Trondheim og Kristiansand. På hver sin kant har de spilt i flere band og jobbet freelance for andre artister. Låtene skriver og komponerer de selv, gjerne på hytta omringet av vakker norsk natur, fjell, vann og sauer. Med bakgrunnen i jazz er de ikke redd for å blande ulike stilarter for å oppnå sitt unike sound og kule låter.

Hele EPen kan høres her! Har du noen spørsmål, eller vil intervjue Ask Carol? Kontakt nicolay@grappa.no.

Artwork for "Ask Carol"

Det store «Hver gang vi møtes»-albumet er ute nå15.2.2019 14:05:52Pressemelding

Det offisielle «Hver gang vi møtes - Sesong 8»-albumet inneholder 24 høydepunkter fra årets sesong av suksesserien. Den åttende sesongen av TV2s «Hver gang vi møtes» finner sted på Vestre Kjærnes gård utenfor Moss, og i år er det Elisabeth Andreassen, Trine Rein, Maria Haukaas Mittet, Sol Heilo, Tom Mathisen, Lars Bremnes og Petter «Katastrofe» Kristiansen som byr seere og lyttere inn på uforglemmelige musikalske øyeblikk, historier, hygge og moro. Og i dag kan du endelig høre det store «Hver gang vi møtes - Sesong 8»-albumet! Her finnes 24 minneverdige låter fra årets sesong, som blant annet inkluderer Bettans cover av «When Heroes Are Made», Sol Heilos versjon av «Hold On Be Strong», og ikke minst Petter Katastrofes nytolkning av «La det swinge». Albumet gis ut på Grappa Musikkforlag og er tilgjengelig der du kjøper og hører musikk nå. «Hver gang vi møtes» produseres av TV2 og Mastiff.

Tom Mathisens dag i «Hver gang vi møtes»9.2.2019 16:35:39Pressemelding

Gjør deg klar, for i kveld er det duket for fest i regi av alles kjære Tom Mathisen i «Hver gang vi møtes». Hør musikken i kveldens episode allerede nå! – Jeg takket ja til å være med i «Hver gang vi møtes» fordi dette er et tv-konsept som fremmer artistenes virke og jeg som jeg som musiker kan stå for. Som komiker kommer jeg vel ikke unna å bruke humor når jeg fremfører versjoner av de andre artistenes låter. Vi har allerede vært vitne til mange festlige og fine øyeblikk med Tom Mathisen i årets sesong. Med andre ord har du mye godt i vente i kveldens episode, og gjengen har plukket kremen av klassikere fra Mathisens karriere på det som er hans dag! Komiker, musiker og skuespiller Tom Mathisen var i perioden 1977 til 1984 medlem av den kjente komigruppen Prima Vera med Jahn Teigen og Herodes Falsk. Prima Vera ble kjent for å parodiere kjente artisters melodier med fjollete og sarkastiske tekster på norsk. Gruppen mottok hedersprisen under Komiprisen 2014. Mathisen og Falsk dannet en e

Nytt album fra Hans Fredrik Jacobsen ute nå8.2.2019 15:22:49Pressemelding

ØRE er Hans Fredrik Jacobsens hyllest til alle musikeres viktigste organ. Gjennom solospill og samspill med seg selv og andre, samt en horde av instrumenter, viser han veien i sitt genreoverskridende musikklandskap. Albumet er ute på Heilo i dag. Å lytte, både til seg selv og andre, er det en musiker gjør aller mest. «Å spille på øret» er en betegnelse som de fleste kjenner til. Det finnes mange musikere som har lært det de kan «på øret», det er den vanligste form for læring i alle folkelige tradisjoner verden over, men også innenfor mange andre musikkformer. Øret kan oppfatte ting som aldri kan skrives ned på noter, og mye musikk kan bare læres på øret, fordi det er umulig å notere den ned. Solo og samspill Musikken på dette albumet veksler mellom solospill, samspill, og låter der Hans Fredrik Jacobsen leker seg i studio med «trick-innspillinger», som det het i gamle dager, der han spiller alle instrumentene selv. Han har laget det meste av musikken, men det er også med noen tradlåter