Åsgårdstrand Seilforening er en av eliteseriefavorittene

Etter en litt famlende start avsluttet Åsgårdstrand Seilforening den første eliteserie-runden i seilsportsligaen best av alle. Bærer det bud om at de har tenkt å gå helt til topps nå til helgen?
FAVORITTER: Åsgårdstrand-seilerne avsluttet sterkt i den første serierunden i seilsportdligaen, og fortsetter de slik på Hankø, kan det bli seier der. (Foto: Trond R. Teigen)

Etter en litt famlende innledning i den første runden i eliteserien i seiling i Oslo, avsluttet laget fra Åsgårdstrand sterkere enn noe annet lag, og de endte til slutt på 3. plass. De var på forhånd favoritter, og med denne avslutningen vil Åsgårdstrand-seilerne være en av de fremste favorittene også i den andre serierunden, som foregår på Hankø nå i St. Hans-helgen.

Mer trening i ny båt

– Nå skal vi hjem og trene mer, uttalte skipper Jostein Grødem etter den første runden.

Og mandag 17. juni ble båten de skal trene i, høytidelig døpt. Åsgårdstrand Seilforening har gått til anskaffelse av sin egen J/70, som er den båttypen det seiles i i seilsportsligaen, og med trening i den vil de kunne legge et enda bedre grunnlag enn tidligere.

Til den andre runden i seilsportsligaen stiller Åsgårdstrand Seilforening med det samme laget som i den første runden i Oslo, men de har i tillegg tatt med seg en innbytter. Hver forening kan stille med inntil seks seilere som kan bytte på å være blant de fire om bord som seiler. Det betyr at Jostein Grødem vil ha med seg broren Asbjørn, Karen Kristoffersen og Trym Markussen, som alle var med i Oslo. I tillegg er Andrea Haug Rolstad kommet inn på laget.

Fem Vestfold-lag i alt

Vestfold er også representert i eliteserien ved Tønsberg Seilforening og Larvik Seilforening. I den første runden ble Tønsberg-seilerne nummer seks og Larvik nummer åtte. I 1. divisjon ble Horten Seilforening nummer fire og Sandefjord Seilforening nummer ti.

Tønsberg Seilforening har byttet ut store deler av laget sitt, og skipper til den andre runden på Hankø er den gamle ringreven og tidligere landslagstreneren i seiling, Jan Kristian Vedeler. Han har med seg Georg Ellila, som også seilte i Oslo, samt Aksel Vedeler og Kim Larsen.

Tønsberg-juniorer til Europa-finale

Parallelt med seilasene på Hankø har Tønsberg Seilforening også et juniorlag som deltar i Youth Sailing Champions League i Kiel, der de beste juniorlagene i Europa og fra Australia kjemper om juniorenes internasjonale ligatittel. På Tønsberg-laget i Kiel seiler Jostein Aker, Jacob Undrum, Emil Dagsberg og Jørgen Smith-Meyer.

Larvik med sitt sterkeste lag

Larvik Seilforening drar til Hankø med sitt kanskje sterkeste lag. Foreningen har to mannskaper som alternerer på å seile i ligarundene, og til Hankø reiser Lars Nilssen, Atle Dreng, Marius Frenvik Odberg og Øyvind Gjone.

Lars Nilssen & Co deltok nylig i semifinalen i Sailing Champions League på Sardinia i Italia, der de en stund lå an til å kunne kvalifisere seg til finalen. Men mot slutten ble motstanderne for sterke. Det var Larvik Seilforenings internasjonale liga-debut, og erfaringene laget gjorde seg der, kan komme godt med på Hankø.

Korte baner, kompakt format

Seilsportsligaen foregår i båttypen J/70, som er en moderne, planende båt for et mannskap på fire. Fem og fem lag seiler mot hverandre i hvert heat på korte baner. Hver seilas har en varighet på mellom 10 og 15 minutter, og i løpet av en serierunde skal hvert lag gjennomføre inntil 14 seilaser. Vindforholdene bestemmer imidlertid hvor mange heat som til syvende og sist blir gjennomført.

Seilasene på Hankø vil foregå i den søndre innseilingen til Hankø. Begge dager blir det live-sendinger på seilsportsligaens Facebook-side med start kl 13:30 begge dager. Alle båtene har trackere om bord, og seilasene kan følges på nettet på regattens egen tracking-side.

En førsteplass gir ett poeng, 2. plass to og så videre, og det laget med færrest poeng vinner serierunden.

Hankø nummer to av fire

I alt skal det gjennomføres fire serierunder. Den første gikk i Oslo 9. og 10. juni. Til helgen fortsetter serien på Hankø (22. og 23. juni), deretter i Arendal (17. og 18. august) mens finalen skjer i Trondheim 7. og 8. september.

De fire beste lagene i eliteserien etter endt sesong kvalifiserer seg til å delta i Sailing Champions League mot foreningslag fra hele Europa, Australia og USA i 2020.

Stillingen i eliteserien etter 1. runde:

1. Askøy Seilforening – 1 poeng
  2. Ålesunds Seilforening – 2 poeng
  3. Åsgårdstrand Seilforening - 3 poeng
  4. BI Athletics Seiling - 4 poeng
  5. Arendals Seilforening - 5 poeng
  6. Tønsberg Seilforening - 6 poeng
  7. Ran Seilforening - 7 poeng
  8. Larvik Seilforening - 8 poeng
  9. Grimstad Seilforening - 9 poeng
  10. Kongelig Norsk Seilforening - 10 poeng
  11. Brevik Seilforening - 11 poeng
  12. Florø Seilforening - 12 poeng
  13. Bodø Seilforening - 13 poeng
  14. Moss Seilforening - 14 poeng
  15. Risør Seilforening - 15 poeng

Georg Ellila, Tønsberg Seilforening • Tlf. 924 61 078 • E-post: ellila.georg@gmail.com
Jostein Grødem, Åsgårdstrand Seilforening • Tlf. 928 35 247 • E-post: jostein@gulli.no

TØNSBERG-JUNIORER: Tønsberg Sewilforenings juniorer skal ut i Youth European Champions League denne helgen. Fra venstre Jacob Undrum, Emil Dagsberg, Jørgen Smith-Meyer og Jostein Aker. (Foto: Trond R. Teigen)
KRAV: Det seiles på korte baner som gir action-fylt seiling hvor det stilles krav til teknikk og taktikk for å lykkes. (Foto: Trond R. Teigen)
J/70: Seilsportsligaen foregår i båttypen J/70 og det seiles i heat med fem og fem båter. (Foto: Trond R. Teigen)
ÅSGÅRDSTRAND: Denne kvartetten fra Åsgårdstrand er blant favorittene i eliteserien på Hankø. Fra venstre Trym Markussen, Jostein Grødem, Karen Kristoffersen og Asbjørn Grødem. (Foto: Trond R. Teigen)

Norges Seilforbund (NSF) er øverste myndighet og organiserer norsk seilsport. NSF er internasjonalt tilsluttet det internasjonale seilforbundet, World Sailing.

NSF er eier av Norsk Seilsportsliga. Det operative ansvaret for gjennomføringen av ligaen har eventselskapet SaiLogic.