Ascom leverer integrert pasientsignal- og alarmløsning til det britiske BHR-prosjektet.

Ascom som er en ledende leverandør av virksomhetskritiske kommunikasjonsløsninger til helsesektoren, er plukket ut til å levere et skreddersydd trådløst- og kablet kommunikasjonssystem for pasienter og pleiepersonalet innenfor BHR-prosjektet. Dette prosjektet er en totaloppgradering av et av Storbritannias høysikkerhetskomplekser for psykiatri.

«Å bli valgt til å utvikle og installere en løsning i et slikt utfordrende miljø, er et vitnesbyrd om vår kompetanse og troverdighet», sier Paul Lawrence, Managing Director i Ascom UK. «De fysiske omgivelsene er en stor utfordring i seg selv, fordi det er flere bygninger over et stort område. Deretter kommer den tekniske utfordringen. For å sikre pasientenes og de ansattes sikkerhet, skal vi kombinere vårt unike pasientsignalsystem med et kablet, alarmsystem for personsikkerhet. I tillegg skal posisjonsnøyaktigheten være på romnivå for å gi personalet ekstra sikkerhet. Det leverer vi ved hjelp av RTLS (Real Time Location Service) som inngår i personalets mobile Ascom DECT-telefoner.

Løsningen til det nye sykehuset er utviklet i tett samarbeid med Kier Construction.

«Vi har arbeidet tett sammen med Kier Major Projects og West London Mental Health NHS Trust, som er det offentlige organet ansvarlig for prosjektet», forklarer Lawrence. «For eksempel gikk vi sammen om å undersøke de langsiktige behovene til BHR-prosjektet. Det ble raskt klart at anlegget krever en langt mer avansert løsning enn et personsøkerbasert system som vanligvis implementeres.»

Løsningen for BHR omfatter 750 mobile Ascom DECT-telefoner med alarmfunksjoner, og et unikt system for pasientvarsling og personalarm som skal være operativt i alle bygningene på sykehuset. Alle aktive alarmer integreres i et sentralt sikkerhetsstyringssystem fra Cortech. Den totale Ascom-løsningen inkluderer også 21 servere for mellomvaren Ascom Unite Connectivity Manager.

«Hver løsning og hvert system som vi installerer, er virksomhetskritisk», sier Lawrence. «Men jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at dette prosjektet er ekstra omfattende. Løsningen vil være avgjørende for både de ansatte, og for pasientenes sikkerhet. I tillegg er det viktig å skape trygghet og sikkerhet for den omkringliggende befolkningen. Vi i Ascom er stolte av å være en del av dette helseprosjektet.»

Om Ascom

Ascom er en global løsningsleverandør av IKT-tjenester til helsesektoren. Ascoms visjon er å redusere informasjonsbrister for å skape best mulig beslutningsgrunnlag, uavhengig av tid og sted. Ascom leverer virksomhetskritiske sanntidsløsninger for mobile, ad hoc- og tidskritiske miljøer. Selskapets unike produkt- og løsningsportefølje og programvarearkitektur gjør det mulig å integrere mobile enheter, og skape løsninger som gir smidig, effektiv arbeidsflyt i helsesektoren, industrien, og innen sikkerhet og detaljhandel. Ascoms hovedkvarter ligger sveitsiske Baar. Selskapet har datterselskaper i 15 land og en arbeidsstyrke på ca. 1300 medarbeidere over hele verden. Ascoms registrerte aksjer (ASCN) er notert på SIX Swiss Exchange i Zürich.

Ascom UK
Mike Pawezowski
Telefon: +44 12 150 289 71
E-post: mike.pawezowski@ascom.com