Arvid Moss innstilt som ny president i NHO

NHOs valgkomite har innstilt Arvid Moss (59) som ny president i NHO. Moss er konserndirektør i Hydro med ansvar for forretningsområdet Energi, samt forretningsutvikling i konsernet. Han er innstilt til å overta etter Tore Ulstein som i juni går av etter fire år som NHOs president.

- Arvid Moss har omfattende industrierfaring fra en av våre største medlemsbedrifter, svært solid styreerfaring og sterk politisk bakgrunn. Moss’ brede erfaring vil bidra til å styrke NHOs posisjon i årene som kommer, og valgkomiteen innstiller derfor Moss som presidentkandidat, sier Egil Olsvik, leder av NHOs valgkomite.

Moss har lang erfaring fra næringsliv, politikk og organisasjonsliv, både som direktør og styreleder. I tillegg til en karriere i Hydro som strekker seg tilbake til 1983, var Moss politisk rådgiver for Høyre på Stortinget og for Høyres partileder fra 1985 til 1989. Han var statssekretær og stabssjef ved statsministerens kontor i Jan P. Syses regjering. Moss har tidligere vært styremedlem i NHO i perioden 2009-2012 og har styrelederfaring gjennom en årrekke både fra Viken Energinett og Posten.

Moss er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole og ble mens han var styreleder i Posten, kåret til «Årets Styreleder» i Norge i 2008.

Moss sier han setter stor pris på å bli innstilt som president av valgkomiteen, og ser frem til å kunne jobbe for NHOs 25000 medlemsbedrifter, forutsatt at Generalforsamlingen velger ham til ny president og styreleder i møte 13. juni.

- Norge og norsk næringsliv står foran spennende muligheter og betydelige utfordringer i årene som kommer. Det er viktig å tenke langsiktig og ta strategiske grep som sikrer levedyktighet og vekst over tid. NHO spiller en viktig rolle i dette, og det er en ære å bli innstilt til et så spennende og viktig verv, sier han.

Valgkomiteens innstilling til visepresident og styremedlemmer vil bli presentert senere.

(Foto: Øyvind Breivik/Hydro)

For henvendelser til valgkomiteens leder kan Egil Olsvik kontaktes på tlf 908 33 254

NHOs pressetlf 480 22 800 kan benyttes for henvendelser til Arvid Moss og NHO.