Årsresultat SDØE - Hardt arbeid gir nye muligheter

Petoro leverer 87 milliarder kroner til staten i 2017, 21 milliarder mer enn i 2016. - Vi er inne i en oppgangstid, nå gjelder det å sikre fortsatt effektiv drift og legge grunnlaget for fremtidig produksjon med å finne mer olje og gass, sier Grethe Moen, administrerende direktør i Petoro.

De økte inntektene skyldes i hovedsak økt oljepris, rekordhøy gassproduksjon og effektivisering. Europeisk gassetterspørsel fortsetter å øke. En del av veksten skyldes høyere kullpriser og at kullkraftverk blir faset ut. Norge er verdens tredje største gasseksportør og dekker nå hele 25 prosent av EUs gassetterspørsel.

En imponerende jobb
- Operatører og leverandører har de siste årene gjort en imponerende jobb for å effektivisere hele virksomheten, sier Moen. - Nå høster vi gevinstene. Alle de nye utbyggingssøknadene er bevis på at vi er konkurransedyktige. Dette er fjorårets gledeligste oljenyhet, understreker Moen. Bare i desember 2017 ble det levert inn sju nye utbyggingsplaner verdt til sammen 100 milliarder kroner.  I inneværende år ser vi også økt aktivitet for leverandørindustrien, noe som underbygges av konjunkturundersøkelsene til  Sparebank 1 SR-Bank og Sparebanken Vest.

- Utfordringen fremover blir å holde på effekten og forbedre seg videre. Ytterligere effektivisering er avgjørende for å opprettholde konkurransekraften, sier petorodirektøren og viser til Konkraft-rapporten fra januar 2018 der det pekes på særlige muligheter innen digitalisering og nye samarbeidsformer. - Dette må industrien realisere, fremholder Moen.

Leteaktiviteten for lav
Leteaktiviteten er for lav og må intensiveres. Etter de store utbyggingene på Sverdrup, Castberg og Snorre, trengs nye prosjekt. Skal petroleumsproduksjonen opprettholdes på dagens nivå utover 2025, er det helt nødvendig å påvise ytterligere lønnsomme ressurser. Letingen i Barentshavet sommeren 2017 var en skuffelse, men vi er bare så vidt i gang med kartleggingen av dette spennende leteområdet. Størrelsen på nye funn er også fallende, da er det gledelig at det i 2018 er planlagt flere letebrønner enn på mange år. Petoro er med i rundt 20 av disse.

Antall alvorlige hendelser må ned
Den skuffende utviklingen innen alvorlige hendelser fram til sommeren 2017 er snudd, selv om antallet fremdeles er for høyt. Fortsatt fokusert innsats fra alle aktører er derfor nødvending for å sikre at den positive utviklingen fortsetter, og vi må bli bedre til å lære både av egne og andres erfaringer.

Økonomiske resultater
Petoro leverer 87 milliarder kroner til staten i 2017, dette er 21 milliarder mer enn i 2016. Dette skyldes styrket oljepris og en gassproduksjon på rekordhøyt nivå i 2017. Økningen skyldes hovedsakelig økt bruk av fleksibel gassproduksjon for å utnytte høyere priser. Naturlig produksjonsfall fra eksisterende brønner gjør at væskeproduksjonen ble nærmere tre prosent lavere enn i 2016. Økt regularitet og nye brønner bidrar ikke i like stor grad som tidligere til å bremse det naturlige produksjonsfallet fra modne felt.

Bilder

Petoros resultat 1. halvår 2018 - Mulighetsrommet på norsk sokkel er stort2.8.2018 10:00Pressemelding

Invitasjon til pressekonferanse - årsresultat 2017 for SDØE7.3.2018 13:30Presseinvitasjon