Arrangerer ny tur til Glashütte Lamberts

Munnblåst glass har blitt brukt i vinduer i flere hundre år. Gjennom siste sekel er bruksområdene utvidet til inkludering i moderne arkitektur. – Vi ønsker bransjen og interesserte med på tur som gir de reisende en utrolig innsikt i det tyske glassverkets virksomhet, sier prosjektleder Per Henning Graff.

Blir du med Glass og Fasadeforeningen til Waldsassen får du lære mer om bruk av munnblåst glass i historiske og moderne bygg. Foto: Lamberts-Glas

Siden 1906 har Glashütte Lamberts munnblåst glass blant annet til bruk som vindusglass, farget glass, antikke glass, restaureringsglass og i kombinasjon med isolerglass. Nå tilbyr Glass og Fasadeforeningen og Expertreiser AS ny tur til glassverket i Waldsassen, en «glashütte» som har beholdt sin sjel og fortsatt produserer på tradisjonell måte.

– Deltakerne får oppleve tradisjonell produksjon av munnblåst bygningsglass samt en titt inn i fabrikkens mangfoldige lager av antikk-glass. I tillegg vil vi spise middag i selve glassverket i Waldsassen, sier Graff.

Waldsassen ligger nær den Tsjekkiske grensen. Turoperatøren har derfor lagt opp til en sosial del som inkluderer omvisning i Urquels bryggeri i Plzen og en rundtur i Praha. Hovedstaden i Tsjekkia blir ankomst og avreiseby for turen.

– Hele bransjens identitet er forankret i faglig stolthet. Vår faglige stolthet er igjen tuftet på glassfagets historie. Vi synes derfor at en historisk reise til Waldsassen er en naturlig del av vårt faste program, sier prosjektleder Per Henning Graff.

Her finner du mer informasjon og skjema for påmelding.

Det er benyttet munnblåst glass i trappeoppgangene i nyoppførte Biomedicum i Stockholm. Foto: Mark Hadden
Glassmestere som restaurerer blyglassruter reiser ofte til Waldsassen for å finne glass med riktige farger. Foto: Harald Aase

Forskningsprosjekt skal gi bedre glassrekkverk18.9.2019 09:30:00 CESTPressemelding

Glass og Fasadeforeningen (GF) har i lang tid rettet oppmerksomheten mot glassrekkverk som ikke oppfyller kravene til sikring mot gjennomfall. SINTEF følger opp og advarer mot glassrekkverk med «skremmende lav kvalitet». – Mange rekkverk har høy kvalitet, men fremdeles syndes det med feil prosjektering og montering. Derfor blir GF med som partner i et forskningsprosjekt om sikre glassrekkverk, sier Bjørn Glenn Hansen.