Arrangerer hundrevis av katolske gudstjenester i påsken

Selv om mange de neste ukene reiser på påskefjellet er det full rulle i de katolske kirkene i Oslo. Totalt holder kirken 173 gudstjenester i påskehøytiden, på 11 ulike språk.

– I påsken er det bare katter og katolikker i Oslo sies det. Det kan stemme. Vi opplever fulle hus på messene våre nå i påskehøytiden, sier Pål Bratbak, sogneprest i St. Olav menighet i Oslo.

Bare i kirkene til St. Olav menighet skal det gjennomføres 101 gudstjenester i påsken. (Til sammenligning feires det 38 gudstjenester i løpet av høytiden i Oslo-menighetene i Den norske kirke.) I St. Olav menighet er det 12 prester som gjennomfører disse gudstjenestene.

– Det er høyt tempo disse dagene. I den ene kirken har vi ni gudstjenester på en dag. Påsken er for katolikker litt som julaften er for medlemmer av Den norske kirke. Mange prøver å få med seg de fire hovedmessene, der langfredag og påskenatt er de best besøkte sier Bratbak.

Messer på 11 ulike språk

Ettersom katolikkene i St. Olav har ulik kulturell bakgrunn, holder menigheten messer på 11 forskjellige språk. Gudstjenestene med velsignelsen av påskematen samt de vietnamesiske messene er de aller mest populære. Det er også messer på språk som fransk, arabisk og tagalog (filippinsk).

– Det betyr mye for våre troende å få delta på messer på sitt morsmål. For mange er det her de møter et trygt og godt fellesskap og ulike kulturer. Vi prøver å legge til rette for at så mange av de ulike messene som mulig holdes på flere språk, forteller Bratbak.

Påsken er derfor en hektisk tid for kirkens prester.

– Prester som snakker andre språk enn polsk, engelsk og norsk dekker et større område enn Oslo. For eksempel har vi kun en prest som holder messer på arabisk og arameisk. Han reiser rundt i hele landet nå i påsken. De er særlig viktig at katolske flyktninger som har kommet til Norge, får delta på messer på sitt språk, fortsetter Bratbak.

Vasker kirkegjengernes føtter

Påsken er symboltung for katolikkene, og kirken holder et stort spekter av gudstjenester. Tirsdag 22. mars er det oljevigselsmesse der rundt 50 av prestene i bispedømmet samt biskopen er tilstede. Skjærtorsdag vasker prestene føttene til 12 messedeltagere, som representerer de 12 apostlene. På langfredag er fokuset lidelseshistorien, og man hyller korset ved at de troende kysser det.

– Alle har sin påskefavoritt. Det er likevel noen høydepunkt der kirkene er sprengfulle. For polakkene er det særlig velsignelsen av påskematen som er populær. Da fylles kirken 4–5 ganger på rad slik at alle får velsignet maten de skal spise påskemorgenen for å feire oppstandelsen hjemme, avslutter Bratbak.

For mer informasjon og avtale av besøk, kontakt:

Pål Bratbak
Sogneprest i St. Olav domkirkemenighet
Pressekontakt i Oslo katolske bispedømme
Pal.Bratbak@katolsk.no

Oversikt over gudstjenestene i påsken

Språkene det holdes gudstjenester på i Oslo:

polsk, engelsk, norsk, vietnamesisk, fransk, kroatisk, spansk, litauisk, tagalog (fillipinsk), kaldeisk ritus (arabisk og arameisk), cebuano (fillipinsk)