Årets viktigste mattrender i 2017

Hvert år kårer Språkrådet nye ord som er blitt en del av det norske språket, og ett av disse ordene i 2016 ble fleksitarianer. De forklarer det enkelt slik: Du trenger ikke være vegetarianer for å droppe kjøtt og andre matprodukter. Nye livsstiler og nytt engasjement for miljø og bærekraft har gitt oss fleksitarianere, de av oss som velger bort kjøtt, fisk, melk og egg innimellom eller nokså ofte. Ordet er dannet over samme lest som vegetarianer, og språkrådet tror at ordet vil bli en del av språket vårt.

Mat i en bolle - pokebolle, buddhabolle.

- Vi ser en tydelig trend der flere ønsker å spise mer «miljøvennlig mat» som blant annet kan bety å redusere litt på kjøttmengden, forteller Gerd Byermoen i Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG).

Vi tar hensyn til miljøet

I en fersk undersøkelse gjennomført av Epinion for Opplysningskontoret for frukt og grønt kan vi se at 1 av 5 husstander nå praktiserer en kjøttfri dag i uken.Hele 45 % av befolkningen spiser vegetarretter minst en gang i uken eller oftere, og tendensen er økende, spesielt blant de unge.I aldersgruppen 18 – 25 år er det 22 % som spiser flere vegetarretter nå enn året før.Vi ser også i samme undersøkelse at 4 av 10 oppgir at de liker vegetarretter mindre godt enn kjøtt og fiskeretter. Det kan være fordi vi ikke er så trent i å lage god mat uten kjøtt og fisk. Vi trenger inspirasjon for å lære nye metoder og å bruke nye råvarer, som for eksempel linser og bønner, for å dekke behovet for proteiner. Det krever litt innsats i starten, men er slett ikke så vanskelig.

Inspirasjon fra Hawaii - hele retten i en bolle

Vi henter inspirasjon fra alle verdens kulturer. Trenden med mat en bolle startet her i landet med smoothie bowl allerede i 2015. Dette er en tykk smoothie laget med mindre væske og pyntet med frukt og bær så den kan spises med skje, for eksempel til frokost. I fjor så vi både buddha bowl og poh-keh bowl (pokebolle på norsk) på de mest trendy spisestedene.

Enkelt sagt er buddhabolle en stor bolle fylt med fargerike grønnsaker og bønner eller linser med en dressing på. Den skal være vegetarisk eller vegansk, men allikevel næringsrik og mettende. Bønner har et høyt innhold av protein som er en viktig byggestein i kroppen vår. Protein bidrar til vekst i muskelmasse. Bønner og linser er godt å kombinere med grønnsaker. Du kan bruke de grønnsakene du liker og har tilgjengelig. Gjerne i alle regnbuens farger. Pokebollekommer opprinnelig fra Hawaii og er en spennende variant som kombinerer råvarer som er kokt og rå, varme og kalde i samme bolle. Her inngår oftest fisk.

Nå er det på tide å ta med oss trenden hjem. Mat servert i en bolle er både enkelt, sunt og godt, og absolutt en god start på 2017.

Maten skal smake godt

Enten du skal spise alene eller sammen med andre er det viktig at maten smaker godt. Det er nok mange idealister som ønsker å bidra til en bedre verden, men som mangler kunnskap om hvordan maten bør settes sammen for både å smake godt og å gi oss den næringen vi trenger når vi skal endre på sammensetningen av råvarene. Her kan vi hente mye inspirasjon fra andre kulturer som er vant til å lage mye god mat der grønnsaker spiller hovedrollen.

- Det flotte med alle disse bollene er at de er vakre å se på, de ser fristende ut og de smaker fantastisk, lover Toril Gulbransen, kokk og matfaglig ansvarlig i OFG. Hun har utviklet sine egne varianter med «bollemat» tilpasset norske råvarer og våre ganer.

Kokkens beste tips til fargerike "vinterboller":

Regnbuebolle

Tacoinspirert buddhabolle

Pokebolle

Uansett hvilken bolle du vil starte med er dette sunn mat, som ser fristende ut og smaker godt.

Flere gode tips og oppskrifter finner du på frukt.no.

Lykke til i 2017!

Kommunikasjonssjef Gerd Byermoen, gerd.byermoen@frukt.no, tlf. 952 83 171.

Mat i en bolle - pokebolle, buddhabolle.

Stiftelsen Opplysningskontoret for frukt og grønt har som formål å spre matglede og øke folks kunnskap om frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge. Vårt mål er "5 om dagen" til alle, som vil bidra til en sunnere og friskere befolkning.

Vi tilbyr et stort utvalg av bilder av frukt og grønnsaker og retter der disse er brukt i vår billedbank.