Årets viktigste julegave vil bidra til å stanse barneekteskap

13. desember slukkes FM-nettet i Norge. Nå sendes deler av radionettet til Malawi. Det betyr at ungdomskanalen Radio Timveni snart vil kunne nå ut til hele befolkningen i landet.

Så å si alle i Malawi hører på radio. Har de ikke radio selv, kan de ofte samles rundt en radio i nabolaget. Foto: Anthony Huus/Plan International

Med dagens utstyr dekker Radio Timveni rundt 60 prosent av landet, men med 14 nye sendere vil dekningen bli tett opp mot 100 prosent. Radio Timveni er en barne- og ungdomskanal som bruker radio som virkemiddel for å bekjempe barneekteskap og formidler viktig informasjon om barns rettigheter.

Gjenbruk av radionettet
Det er selskapet Norkring AS, som eier, drifter og bygger ut kringkastingsnett i Norge, som står bak denne gaven og sørger for å gjenbruke deler av FM-nettet. I tillegg bidrar de med sin kompetanse for å bygge ut nettet ytterligere i Malawi.

– Vi ønsker å gjøre en forskjell med radio. I Norge slukkes FM, som første land i verden, og Norkring vil med våre sendere, samt vår kompetanse gi barn og unge nye muligheter. Våre ansatte brenner for radio og derfor er det gledelig at årets julegave kan vi bidra til at unge jenter ikke blir giftet bort, men isteden kan gå på skole og møte en fremtid som våre egne barn, sier Torbjørn Ø. Teigen, administrerende direktør i Norkring.

Barn hjelper barn
Nå når Radio Timveni får en bredere dekning, betyr det at flere barn og unge vil nås med informasjon om sine rettigheter. Gjennom radioen sprer kanalen kunnskap om barns rettigheter, formidler hva barna skal gjøre dersom de oppdager overtramp og deler kunnskap om hva som er lov/ikke lov. Kanalens programledere er selv barn og unge.

– Dette er en svært raus julegave som betyr at flere barn får ivaretatt sine rettigheter. Vi synes det er gledelig at Norkring bidrar på denne måten. Vi vet at radio er et viktig og virkningsfullt middel for å spre kunnskap om for eksempel at barneekteskap nå er forbudt i landet, sier Kjell Erik Øie, generalsekretær i Plan International Norge.

– Et lovforbud ble innført tidligere i år, men det er ikke nok i seg selv. Vi må også spre informasjon om forbudet og understreke hvordan barn og unge kan bidra med å forhindre at barneekteskap skjer, fortsetter han.

Om julegaver til de ansatte:

• En rekke virksomheter gir ikke lenger julegaver til sine ansatte, men de gir heller et beløp til humanitære formål. Dette er ikke noe nytt, men man ser at det er stadig flere norske bedrifter som gjør det. Plan mottar i år denne julegaven fra samarbeidspartneren Norkring.
  • Litt om andre virksomheters julegaveordninger: Statoil har ikke gitt de ansatte julegaver de siste ti årene (uttalt 2016, til VG - se link under) men brukte 500 kroner per hode til et veldedig formål. Det samme gjør BI og flere, som Plan International Norge har fått fra tidligere.
  • Fra og med 2017 er det også slutt på julegaver til de ansatte i VG, se saken fra i fjor der de uttalte dette: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/oekonomi/ut-med-store-julebord-flere-selskaper-innfoerer-egenandel/a/23847930/

Samarbeidet Plan International Norge og Norkring

• Plan og Norkring har samarbeidet siden 2014. Første prosjektet var i Zimbabwe, nå er det Radio Timveni-prosjektet i Malawi.
  • Norkring er et 100 prosent Telenor-eid selskap som formidler bakkebaserte kringkastingssignaler. Selskapet eier og drifter senderinstallasjonene i Norge.
  • Plan International er en global bistandsorganisasjon som driver utviklingsarbeid for å gi barn en bedre framtid. Vi driver utviklingsprosjekter i mer enn 50 land for å oppfylle barns rettigheter, blant annet til skolegang, helsetjenester og beskyttelse. Plan har et spesielt fokus på jenters rettigheter.

Video fra prosjektet:

En kort video (under 2 min) om Radio Timveni:

Om Faless som ble gift og gravid før hun var 18: https://www.facebook.com/plannorge/videos/10155030287731752/