Årets tåkepris til Jonas Gahr Støre

Jonas Gahr Støre gikk av med seieren i klassen for beste tåketale 2015, for uttalelse om Dalai Lama. Flest stemmer til prisen for klar tale i 2015, tåkelurprisen, fikk Curt Rice, rektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus for fremragende feministisk tale.
Illustrasjon: Cathleen Røddig Rønning (Geelmuyden Kiese)

Ved hvert årsskifte deler Geelmuyden Kieses partnerskap ut priser for den klareste tale (tåkelurprisen) og den beste tåketale i året som gikk. Denne gang har GK fått hjelp av kunder og kontakter som har deltatt i en spørreundersøkelse der man har stemt på vinnerne i hver måned i 2015.

I underkant av 1300 brukte stemmeretten. Jonas Gahr Støre gikk av med seieren i klassen for beste tåketale. Flest stemmer til prisen for klar tale i 2015, tåkelurprisen, fikk Curt Rice, rektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus for fremragende feministisk tale.

Tåkeprisen 2015 tildeles Jonas Gahr Støre
Det er mange Støre-sitater fra 2015 som kunne aspirere til tåkepratpris, men vinnersitatet sto i DN i april. Spørsmålet var om Gahr Støre ville stått sterkere mot Kina, og møtt Dalai Lama under norgesbesøket i 2014, men det var det helt umulig å få klarhet i. Støre presterte følgende tåkesvar:

«Det er hypotetisk. Hvis jeg blir statsminister, skal jeg tenke gjennom det. Jeg vet at rundt slike spørsmål er det så mange spørsmål en regjering må ta stilling til og vurdere. Det er ikke noen automatikk i at man må gjøre det. Svaret kan være ja og svaret kan være nei.»

Alltid et sidespor som må sjekkes ut
Seniorrådgiver i Geelmuyden Kiese Gunnar Mathisen mener Støre vinner tåkepratprisen fordi han ikke har klart overgangen fra embetsmann til AP-politiker:

«Jonas Gahr Støre er embetsmannen som ble politiker. Eller ble han det, en vaskeekte politiker? Embetsmannen er fylt av tvisyn, der hensyn pro og contra veies på gullvekt. Ingen saker er rett frem, alltid et sidespor som må sjekkes ut.

Når Jonas Gahr Støre i dag mottar prisen for bemerkelsesverdig tåketale i 2015, er det fordi han ikke har klart overgangen. Hans hjerte er kanskje AP, men hjernen er embetsmannens. Derfor blir aldri Støre veldig klar og tydelig. Han er full av ord, på den ene siden og på den andre siden. Hans mantra er at når man inngår brede kompromiss, blir det vanskelig å være overtydelig. Når man er utydelig får alle det litt som de vil. Ingen løfter seierspokalen. Akkurat som i embetsverket. Man utreder og tviler seg frem til et resultat som er et kompromiss mellom ulike faglig hensyn og mellom sektorer. Det minste felles multiplum.

Vi beundrer Jonas Gahr Støre for hans kunnskap, hans evne til å tenke fremover, til å se bredden i sakskomplekser, resonnementer på den ene siden og på den andre, men klar og tydelig politikertale i en krisetid blir det ikke. Premien for årets tåketale er et gratis budskaps- og medietreningskurs hos Geelmuyden Kiese. Velkommen!»

Professoral tåkelur
Akademia har fostret mange verdige tåkeprat-kandidater. GK har likevel funnet en vinner av tåkelurprisen 2015 i dette tåkefyrstenes eldorado av uforståelig tale og faguttrykk. Nybakt rektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus Curt Rice presterte følgende tankevekkende utsagn i Aftenposten 17. august 2015:

«Fedre som er hjemme med sykt barn får applaus. Det får ikke mødre.»

- I likestillingenes Norge, i Sigve Brekkes verdensomspennende rike, er det fortsatt litt ekstraordinært når menn passer barna sine. I dag tar flere kvinner enn menn universitetsutdannelse. Jentene slår gutta i karakterjaget. Men når barn og familie dukker opp, dundrer gamle kjønnsroller inn som en dampveivals. Curt Rice er amerikaner og ser oss litt utenfra. Takk for at du ser skavankene i likestillings-Norge. Du fortjener applaus! Hva med om ledergruppen i Telenor, der det sitter 18 menn og tre kvinner, tar et kurs hos feminist-rektoren? Dette kunne være noe å sette på CV’en, sier Mathisen om vinneren.

Disse fikk flest stemmer for årets tåkeprat og årets klareste tale:

Tåkelur

1. Curt Rice: Fedre som er hjemme med sykt barn får applaus. Det får ikke mødre (42%)
  2. Hundreogførti Oslo-rektorer: Vi er drittlei! (20%)
  3. Statsminister Erna Solberg: For krystallklar nyttårstale 2015! (7%)
  4. Knut Arild Hareide: Nå er det nok, Per Sandberg! (6%)
  5. Jonas Gahr Støre: Støre støtter EUs kuttkrav (5%)

Tåkeprat

1. Jonas Gahr Støre: Dalai Lama (34%)
  2. Per Sandberg og Anders Magnus om Krekar (12%)
  3. Helga Pedersen: Ny rekord (11%)
  4. Bjørn Kjos: Eh, ja, nei, jeg forstår ikke spørsmålet? (8%)